Foto personeel voor Raad van Bestuur

Konijntje32
Topic Starter
Berichten: 35

Foto personeel voor Raad van Bestuur

#1 , 10 dec 2018 18:09

Beste forumgebruikers,


De Raad van Bestuur op onze school heeft een boekje aangemaakt waar alle personeelsleden in staan: naam en foto. Adresgegevens denk ik niet. Het merendeel van deze foto's werd opgevraagd bij de fotograaf die begin dit schooljaar pasfoto's en klasfoto's is komen maken. Het personeel werd hier niet over ingelicht. Mensen die niet op die foto's staan, kregen een mail met de vraag om een foto op te sturen. Dit zonder woordje uitleg. Ik vroeg wel uitleg en kreeg dit antwoord: "Dit boekje is bedoeld voor alle leden van de Raad van Bestuur en de Algemene Vergadering... gewoon om een gezicht te kunnen plakken op de namen van de personeelsleden."

Nu is de vraag... Is dit zomaar mogelijk?

Ik dacht dat men nadrukkelijk toestemming moet geven om gefotografeerd te worden. De mensen die bij de fotograaf zijn geweest, hebben dit gedaan. Maar niemand wist dat deze foto's ook voor dit boekje gebruikt gingen worden. Mag de fotograaf dan zomaar deze foto's geven?

In 1 van de scholen hangt in de gang bij het personeelslokaal een bord waar alle leerkrachten en extra personeel op staan: naam en foto. Ook hier is de vraag of dit zomaar kan.

Uiteraard begrijp ik dat beide zaken heel nuttig kunnen zijn. Daar gaat het ook niet om. Ik wil ook mijn schoolbestuur niet lastig vallen of tegenwerken. Als preventieadvisuer vraag ik mij alleen af of dit wel correct is want als iemand plots wel lastig wil doen en bij mij komt aankloppen...

Aan mail naar de privacycommissie leverde weinig op tenzij een link naar de wetteksten en ik ben geen krak om die zomaar te interpreteren...


Alvast dank !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 10 dec 2018 19:34

Konijntje

Het schoolnet waarbij je scholengroep is aangesloten (GO! ?) heeft een juridische dienst. U kan daar perfect even vragen hoe zij dat zien.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 dec 2018 19:35

Man man toch ??

In de kliniek waar ik ga staan 150 artsen met foto op internet !

ZO weet je tenminste met wie je te doen heeft !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

jefke007
Berichten: 1812

#4 , 15 dec 2018 21:41

als die artsen daar geen toestemming voor geven dan mogen ze die foto niet nemen, zo simpel is dat.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 dec 2018 21:44

als die artsen daar geen toestemming voor geven dan mogen ze die foto niet nemen, zo simpel is dat

.
Wel zeer raar dat ieder dokter er wel met een foto op staat.

Een kliniek is ook niet verplicht een dokter te laten werken in hun kliniek zo simpel is dit .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jefke007
Berichten: 1812

#6 , 16 dec 2018 00:28

heb toch al klinieken geweten waar er geen foto van de dokter opstaat.
Een kliniek gaat een arts daarvoor niet weigeren

Konijntje32
Topic Starter
Berichten: 35

#7 , 16 dec 2018 13:25

Allereerst dank voor de reacties maar kunnen we bij het onderwijs blijven aub? Het gaat niet over dokters en het ziekenhuis maar enkel en alleen of het schoolbestuur wettelijk in orde is. Dank je !

Even aanvullend: het is katholiek onderwijs dus in theorie zou ik bij het COV (vakbond) kunnen gaan aankloppen met deze vraag? Ook interessant om weten: deze foto's werden betaald door de scholengemeenschap en zijn dus eigenlijk hun eigendom. Maar toch wordt er gevraagd door collega's of zij dan zomaar die foto's mogen gebruiken voor dat boekje? Uiteraard is het heel nuttig voor het schoolbestuur dat ze zo een boekje hebben en dat ze hun personeel kennen. Dat pleit (denk ik) in hun voordeel dat ze de afstand wat willen verkleinen en dat het personeel geen nummer is.

Het belangrijkste doel is gewoon zeker weten dat alles legaal is. Er zal sowieso wel plots iemand zijn die hier vragen gaat over hebben. Als de directie dan meteen kan zeggen van kijk, dit hebben we opgezocht en daar staat dat het in orde is, dan denk ik dat het personeel ook meer vertrouwen zal hebben dan dat je moet zeggen van oei we gaan dat eens navragen...

Dus vandaar mijn vraag....

UAstudent
Berichten: 22
Juridisch actief: Ja

#8 , 16 dec 2018 15:58

Beste Konijntje32

Gaat het om het nemen van beelden in een besloten kring, dan wordt er een onderscheid gemaakt tussen gerichte en niet-gerichte beelden . Een gerichte afbeelding is een afbeelding waarop een of meerdere personen helder in beeld wordt gebracht of waarvoor wordt geposeerd. Bij niet-gerichte beelden gaat het eerder om sfeerbeelden of beelden waarop personen toevallig aanwezig zijn zonder dat er een focus wordt gelegd op één of meerdere personen.

In geval van gerichte afbeeldingen moet de toestemming van de betrokken persoon voor het nemen van de foto en het gebruik ervan vooraf worden gevraagd. Hij dient te weten hoe de afbeeldingen zullen worden verspreid (intern of extern, op de site of via een intranet, in een krantje, folder...) en het doel waarvoor de foto’s zijn genomen. Ook moet hij geïnformeerd worden over zijn recht van informatie, toegang, en verzet met betrekking tot de genomen beelden.

Echter is deze toestemming niet vereist wanneer het gebruik van de foto noodzakelijk is voor de organisatie van het werk. Het voorbeeld bij uitstek hiervan is de publicatie van foto’s van de werknemers op het intranet of voor het maken van een identificatiebadge.

Meer info vindt u op: https://www.gegevensbeschermingsautorit ... afbeelding

Met vriendelijke groeten

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 16 dec 2018 17:49

Voor de repressie (veiligheid?) mogen er overal camera's worden geÎnstalleerd zonder onze toestemming. Ze groeien exponentieel.
Voor nuttige zaken mogen er geen foto's worden genomen worden.
Toch maar raar. Waar zijn we mee bezig?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#10 , 20 dec 2018 11:04

Kan u mij uitleggen, los van uw vraag, waarom u dit als preventieadviseur doet?

Als dat een algemene tendens is, dat zij zaken afhandelen die klaarblijkelijk door de juridische dient dienen te gebeuren, mag u dat zeker even laten weten. Dan zet ik al mijn dossiers door naar de preventiedienst en geniet ik van mijn kerstvakantie. :D
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Gerlof R
Berichten: 11
Juridisch actief: Ja

#11 , 21 dec 2018 12:57

Om even op het voorbeeld van de artsen terug te komen, ook slagers in een door u allen gekende slagerij-keten (dewelke ik niet bij naam noem, om ongetwijfeld door u allen voldoende gekende regels, het lijkt me hier niet genoopt nog noegzaam een benoeming uit te spreken derwaal allen reeds weten over welke keten van slagerijen en beenhouwers dit tot zover kenbaar gemaakt wordt) hangt in de publieke ruimten zowaar een poster (hetzij een papieren rechthoek, ik schat grofweg het formaat A2 zijnde, afgedrukt op nabij foto-kwaliteit papier, geplaatst tussen 2 kunststof platen met een hoge mate van lichtdoorlatendheid) waarop het voltallig personeel, gaande van slager, knaap of baliebegeleider met naam, toenaam én foto voor een ieder te aanschouwen.
Wel bij in het achterhoofd gehouden dat op elke foto hier aanwezig het personeel in vol ornaat en uniform dezelfde pose aanslaat voor dezelfde achtergrond al glimlachend zichzelf kenbaar maakt heb ik het grondige vermoeden dat zij allen op de hoogte waren dat er a) een foto genomen werd en b) deze foto een bepaald doel had.
Het lijkt me hoe dan ook niet uitermate aan te sluiten op het verhaal dat u hier brengt, maar sta me aan te geven dat het inderdaad een vraagstelling waardig is.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 21 dec 2018 15:07

De ministers staan wel overal op met hun kop !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Oude Belg
Berichten: 3192

#13 , 28 dec 2018 16:06

De ministers staan wel overal op met hun kop !
Dat zijn dan ook verkozenen des volks. En dan is elke reclame meegenomen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#14 , 28 dec 2018 20:51

Een minister wordt niet verkozen.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#15 , 28 dec 2018 23:15

De ministers staan wel overal op met hun kop !
Zonder kop zou nogal zinloos zijn.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Privacy-bescherming”