Overname website

elsticky
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Overname website

#1 , 14 nov 2018 22:44

Ik ben actief als zelfstandige in bijberoep en werd gevraagd door iemand onlangs gevraagd of ik een bestaande website kan overnemen. Opzich heb ik hier geen probleem mee maar ik vroeg mij af of degene waardoor de website werd gemaakt hier een probleem in kan zien.

De website werd dus door een derde partij gemaakt en de eigenaar van de winkel heeft voor deze website betaald. Je zou opzich denken dat wanneer hiervoor betaald is zij hier ook eigenaar van is. Maar is zij effectief eigenaar en kan zij zomaar alles laten overnemen door mij?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 nov 2018 13:42

Wat staar er exact in het contract tussen uw opdrachtgever en de maker van de website? Worden alle intellectuele rechten overgedragen aan de opdrachtgever? In dat geval zie ik weinig problemen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Riwa Joco
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 dec 2018 14:52

Net als hierboven ben ik zelfstandige. Aan mij werd eveneens de vraag gesteld om een bestaande website over te nemen. In het contract tussen opdrachtgever en maker valt echter niks te bespeuren over intellectueel eigendom. Onderaan de website staat wel: '©opdrachtgever - alle rechten voorbehouden'.

Heb ik hier dan wel een probleem?

Reclame

BrainTrain
Berichten: 496

#4 , 18 dec 2018 13:25

volgens mij is de inhoud van de website intellectueel eigendom van de eigenaar maar de code die de website operationeel houdt ( content management systeem en de front side) intellectueel eigendom van de ontwerper tenzij in de overeenkomst staat dat de rechten overgedragen worden aan de eigenaar.

BrainTrain
Berichten: 496

#5 , 18 dec 2018 13:26

tenzij er een opensource CMS wordt gebruikt (zonder bijkomende codering van de ontwikkelaar)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 dec 2018 14:02

Zonder de inhoud van het contract opdrachtgever-oorspronkelijke ontwerper te kennen, is het inderdaad moeilijk om iets te zeggen. Vooral grote bedrijven laten consultants / leveranciers contracten tekenen die vermelden dat broncode en ontwerp sowieso eigendom worden van de opdrachtgever.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

elsticky
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 dec 2018 09:04

In mijn geval heb ik het geluk gehad dat de andere partij netjes heeft meegewerkt en alles heeft doorgegeven zonder al te veel tegen te stribbelen.

Terug naar “E-commerce”