Schriftelijke uitnodiging voor categorie 3: oplichting zonder internet

Pinguinocks
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Schriftelijke uitnodiging voor categorie 3: oplichting zonder internet

#1 , 13 dec 2018 20:42

Dag iedereen,

Ik heb een brief ontvangen getiteld: "Schriftelijke uitnodiging voor categorie 3 met mededeling van rechten voor het verhoor van een meerderjarige verdachten van feiten waarvoor een vrijheidsstraf kan worden opgelegd.

Uitnodiging tot verhoor."

Er staat ook bij dat het gaat over "Oplichting zonder internet".

De context: ik heb een item verkocht via 2dehands.be en de koper in kwestie beweert het nooit te hebben ontvangen. Ik heb het uiteraard verstuurd maar in een gefrankeerde omslag in de brievenbus gedeponeerd, dus niet als pakket. Lees: ik heb geen bewijs dat ik het heb verstuurd.

Het was een som van 14 euro, dus heel dit gebeuren lijkt me wat drastisch. Toch wil ik goed voorbereid zijn, maar hoe pak ik dit best aan? Moet ik een advocaat spreken? Nog zaken waar ik rekening mee moet houden?

Alvast bedankt voor de nuttige tips...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 13 dec 2018 21:16

Dus u hebt de koper zijn geld niet terugbetaald?

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 13 dec 2018 21:39

Probleem is uiteraard dat u verantwoordelijk bent voor de verzending, maar niet kunt bewijzen dat de koper de goederen ontvangen heeft. m.a.w : U hebt geen poot om op te staan.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Pinguinocks
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 dec 2018 21:44

Dus u hebt de koper zijn geld niet terugbetaald?
Nee dat klopt, want ik dacht dat hij/zij mij wou bedotten eerlijk gezegd: hij heeft mij bv een briefje via de post gestuurd maar ik heb mijn adres nooit gegeven en het staat niet online. Mijn adres stond enkel op het pakket dat ik heb verstuurd, dus dat vond ik uiteraard zeer verdacht.

LeenW
Berichten: 12824

#5 , 13 dec 2018 22:29

Dus u hebt de koper zijn geld niet terugbetaald?
Nee dat klopt, want ik dacht dat hij/zij mij wou bedotten eerlijk gezegd: hij heeft mij bv een briefje via de post gestuurd maar ik heb mijn adres nooit gegeven en het staat niet online. Mijn adres stond enkel op het pakket dat ik heb verstuurd, dus dat vond ik uiteraard zeer verdacht.
Dan lijkt het mij best zelf klacht neer te leggen wegens oplichting.

Issued
Berichten: 1227

#6 , 13 dec 2018 22:45

Hier kloppen een aantal dingen niet.

Oplichting zonder internet doch verkocht via internet?

Normaal worden alle oplichtingen onder de 1000 euro afgehandeld in een vpv en dus zonder verhoor. 1 ding kan dit veranderen en dat zijn eventuele voorgaande gelijkaardige feiten. Bent u al eens met de politie in contact gekomen ivm oplichting?

Momenteel is het woord tegen woord. U kan niet bewijzen dat u het heeft verstuurd en hij kan niet bewijzen dat hij het niet heeft gekregen.

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 14 dec 2018 14:01

Momenteel is het woord tegen woord. U kan niet bewijzen dat u het heeft verstuurd en hij kan niet bewijzen dat hij het niet heeft gekregen.
Fout : de verkoper is verantwoordelijk tot de levering van het pakket. Hij dient dan ook te bewijzen dat koper het ontvangen heeft.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 14 dec 2018 14:01

Momenteel is het woord tegen woord. U kan niet bewijzen dat u het heeft verstuurd en hij kan niet bewijzen dat hij het niet heeft gekregen.
Ofwel neemt u het risico, ofwel verzendt u met track and trace.
Laatst gewijzigd door Oude Belg op 14 dec 2018 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 14 dec 2018 15:15

Was het in een gewone omslag van standaardformaat? Of was het onder de vorm van een klein pakket? Mogelijks als niet genormaliseerde brief maar dan met te weinig frankering.
Je kan er natuurlijk op gokken dat ontvanger voor een som van 14 € niet naar de rechtbank zal stappen. Je kan hem natuurlijk ook gewoon die som terugstorten, en dan het bewijs van terugstorting aan de politie bij de ondervraging voorleggen. Dan zal het zeker geseponeerd worden, tenzij je natuurlijk op dat eigenste moment een klacht neerlegt voor oplichting door koper (gezien hij de zending blijkbaar wel ontvangen heeft daar hij uw adres kent.)
Daarom best steeds een foto maken van pak/brief voor verzending. Persoonlijk heb ik jaren lang verkocht via eBay, en dit in gans Europa. Soms waren er waardevolle stukken tussen (nooit meer dan 100 €) Ik nam steeds een paar foto's van het pakje en de afmetingen. Heeft me een paar keer geholpen om een verloren pakje teug te vinden. (en kost geen cent, enkel enige minuten moeite)

Tommy15
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 dec 2018 02:41

Dit is echt wel erg, zou me ook kunnen overkomen. Houdt u ons op de hoogte hoe dit afloopt aub?

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”