echtscheiding en BVBA

katleen1985
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

echtscheiding en BVBA

#1 , 08 dec 2018 19:12

Mijn echtgenoot is in de bvba zaak van zijn zuster gestapt die al bestond tijdens ons huwelijk voor 50 procent daarna is zijn zuster uit de zaak gestapt en hebben wij met ons gemeenschapsgeld de 49 procent van de aandelen over gekocht en de andere 1 procent zijn andere broer om een bvba mogelijk te maken. Ik zelf heb geen aandelen deze staan op mijn echtgenote zijn naam.
Nu wil mijn man scheiden van mij en zegt dat ik op niks recht heb van de zaak? Ik weet wel dat de zaak vorig jaar 85 000 euro winst had en 3 voertuigen heeft. Wij zijn gehuwd met gemeenschap van goederen(het normale stelsel). Heb ik recht op de helft van de winst en de helft van de voertuigen?
Kan mij iemand nuttige informatie geven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 dec 2018 20:02

Een vennootschap heeft niks met jullie huwelijk te maken.

Het is enkel diegene die aandelen hebben die iets met de vennootschap te maken heeft, en de centen krijgen.

Het enige waar je u rechten zou kunnen laten gelden !s van WIENS centen heeft hij de aandelen gekocht, heeft hij dit met gemeenschapsgelden gedaan of met zijn privé centen van voor het huwelijk ..

Dit is een moeilijk materie en ik raad je 100% aan om naar een goede advocaat te gaan die kennis heeft van vennootschapsrecht.

Een goede raad laat met je niet sollen als je gehuwd bent met gemeenschap van goederen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

katleen1985
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 dec 2018 20:05

De aandelen zijn met ons gemeenschapsgeld gekocht tijdens ons huwelijk.
En zijn gehuwd met gemeenschap van goederen.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 dec 2018 20:06

De aandelen zijn met ons gemeenschapsgeld gekocht tijdens ons huwelijk.
En zijn gehuwd met gemeenschap van goederen.
Dus een goede advocaat kan voor u wonderen doen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

katleen1985
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 dec 2018 14:36

Ja weet ik, maar alles wat je aankoopt tijdens het huwelijk is toch van beide of het nu aandelen of auto of keuken is? Mijn advocaat zegt van wel de zijne van niet.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 11 dec 2018 14:39

Uw advocaat heeft gelijk. U hebt recht op de helft van 99 aandelen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

nicky54
Berichten: 218

#7 , 11 dec 2018 17:51

Indien gehuwd volgens het wettelijk stelsel zal men ervan uitgaan dat de aandelen tot de huwgemeenschap behoren en dat beide echtgenoten elk voor de helft eigenaar zijn.
Wanneer de aandelen vóór het huwelijk eigen waren of verworven via schenking of erfenis tijdens het huwelijk, dan vallen ze in het eigen vermogen. In geval van schenking moet dan wel duidelijk zijn dat de aandelen werden geschonken aan de desbetreffende partner. Werden de aandelen verworven tijdens het huwelijk dan zijn beide echtgenoten eigenaar.

Indien gehuwd volgens het stelsel van algehele gemeenschap van goederen, dan zijn de aandelen van de vennootschap eigendom van beide echtgenoten. Alles is immers gemeenschappelijk in dit stelsel, zowel goederen verworven vóór als tijdens het huwelijk.

Dus bij scheiding : elk heeft recht op de helft.

Fortuin
Berichten: 1013

#8 , 12 dec 2018 13:01

Klopt. Elk recht op de helft.

Terug naar “Echtscheiding”