Zijn cryptocurrency gains gerealiseerd wanneer ze enkel op een foreign exchange hebben gezeten?

noobtaart
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Zijn cryptocurrency gains gerealiseerd wanneer ze enkel op een foreign exchange hebben gezeten?

#1 , 05 dec 2018 12:50

Stel dat je enkel op een cryptocurrency exchange hebt zitten traden (enkel crypto/(stable)crypto pairs) en veel winst hebt gemaakt. Jij bezit die cryptocurrencies nog niet, je zit met de cryptocurrencies te traden die de exchange bezit, en je realiseerd pas uw inkomen wanneer de exchange jou uitbetaald (wanneer jij een withdrawal aangaat). Is dit geen correcte interpretatie?

Wat als er bvb een cryptocurrency exchange word gehackt? Moet jij op het einde van het jaar nog taxe betalen op de "winsten" dat je niet meer hebt?
Laatst gewijzigd door noobtaart op 05 dec 2018 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 05 dec 2018 12:57

Waarom zouden ze uw bezit niet zijn? Valt toch te vergelijken met aandelen, denk ik?

noobtaart
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 dec 2018 13:11

Waarom zouden ze uw bezit niet zijn? Valt toch te vergelijken met aandelen, denk ik?
Als een cryptocurrency exchange word gehackt zijn ze niet verplicht jou te vergoeden. Hoe vergelijkt dit met aandelen?
Laatst gewijzigd door noobtaart op 05 dec 2018 13:15, 2 keer totaal gewijzigd.

Reclame

LeenW
Berichten: 12811

#4 , 05 dec 2018 13:13

Waarom zouden ze uw bezit niet zijn? Valt toch te vergelijken met aandelen, denk ik?
Als een cryptocurrency exchange word gehackt zijn ze niet verplicht jou te vergoeden. Hoe vergelijkt dit met aandelen?
Op zich maakt dat niet uit voor het fiscale, dat is gewoon een extra risico. Je bent wel eigenaar, ook al heb je het niet zelf in beheer.

noobtaart
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 dec 2018 13:15

Waarom zouden ze uw bezit niet zijn? Valt toch te vergelijken met aandelen, denk ik?
Als een cryptocurrency exchange word gehackt zijn ze niet verplicht jou te vergoeden. Hoe vergelijkt dit met aandelen?
Op zich maakt dat niet uit voor het fiscale, dat is gewoon een extra risico. Je bent wel eigenaar, ook al heb je het niet zelf in beheer.
Hier spreken ze over USD/Fiat holdings op een cryptocurrency exchange.

https://www.reddit.com/r/Bitcoin/commen ... raken_has/

______
Update: I was correct. Talked with a CPA this week. He informed me of something called "Constructive receipt"

"Income although not actually reduced to a taxpayer's possession is constructively received by him in the taxable year during which it is credited to his account, set apart for him, or otherwise made available so that he may draw upon it at any time, or so that he could have drawn upon it during the taxable year if notice of intention to withdraw had been given. However, income is not constructively received if the taxpayer's control of its receipt is subject to substantial limitations or restrictions"

If you have fallen for Krakens scam talk to a CPA.
______

edit: nvm ik zie al het verschil, danku
Laatst gewijzigd door noobtaart op 05 dec 2018 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Fortuin
Berichten: 1013

#6 , 05 dec 2018 13:26

Kort antwoord: ja. Trades zijn belastbaar (in principe aan 33% + gemeentelijke opcentiemen) indien speculatief en snel achter elkaar. Of het nu aandelen zijn, cryptocurrencies of knikkers. In jouw geval lijkt me dat op het eerste zicht van toepassing.

Het feit of je al dan niet je geld of coins van de exchange haalt is irrelevant. De inkomsten zijn reeds gerealiseerd (ook als je kapitaal daarna 90% naar beneden zouden gaan), dus ik hoop dat je deze inkomsten aangegeven hebt. Anders regulariseren.

Terug naar “Bank & Beurs”