Aangetekende brief verkeersboete Italie niet aangekomen in 2014 (wegens adres verandering) nu in 2018 via incassobureau.

JCviggen
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Aangetekende brief verkeersboete Italie niet aangekomen in 2014 (wegens adres verandering) nu in 2018 via incassobureau.

#1 , 04 dec 2018 06:46

Recent ontving ik indirect via een familielid dat nu op het adres woont waar ik in 2014 een tijdje woonachtig was een brief die mij aanmaant tot betaling van een verkeersboete uit Italie in 2014, gemaakt met een huurauto.

Volgens TCM zijn in 2014 door de stad Firenze twee brieven verstuurd naar dit adres, 8 maanden na de overtreding, nog in 2014. De eerste brief was aangetekend en nooit afgehaald. Ik woonde toen al niet meer op dit adres, maar in een gemeente 10 kilometer verderop. De gewoonlijke stappen voor adreswijziging zijn indertijd gevolgd. Het allereerste dat ik dus hoor van deze kwestie is eind 2018 en nog vrij toevallig omdat er een familielid op het oude adres woont en geen complete vreemde die de brief zeker gewoon in de prullenbak had gemikt.

Om het nog iets moeilijker te maken woon ik al sinds 2015 officieel in Rusland en heb ik geen adres meer in Belgie. Het Belgisch consulaat in Moskou is dus mijn "gemeentehuis" nu en mijn huidige ID kaart en paspoort zijn ook duur hen afgeleverd.

In principe had ik zonder problemen de originele verkeersboete betaald, maar uiteraard zijn nu door niet-ontvangst en de inschakeling van TCM er een paar honderd euro bijgekomen. Op zich nog te overzien, maar louter uit principe wil ik mij toch verzetten tegen kosten die zijn gemaakt door iets waar ik compleet geen weet van had of van had kunnen hebben.

Het autoverhuurbedrijf heeft blijkbaar enkel mijn adres dat correct was ten tijde van de autohuur doorgespeeld aan de Italiaanse autoriteiten maar niet mijn telefoon of email waardoor ze mij wel met succes hadden kunnen contacteren.

Aangezien ik effectief (aantoonbaar) niet meer woonachtig was op het adres waar de aangetekende brief naar verstuurd is, kan deze volgens mij niet rechtsgeldig zijn in de zin van dat er verondersteld wordt dat de brief mij wel degelijk is aangeboden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3792

#2 , 04 dec 2018 21:22

U hebt 2 opties:
Betalen en u bent ervan af.
Niet betalen, en men zal u niets kunnen maken, tot u ooit terug in Italië zal komen (en de vordering volgens de Italiaanse wetgeving nog niet betaald is).

Het is niet de fout van het verhuurbedrijf dat u niet meer op dat adres woont. Het is dan wel wat ver gezocht om hun ook te verwittigen, maar jij bent verantwoordelijk om je adres door te geven aan iedereen als je verhuist.

JCviggen
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 dec 2018 06:01

Bedankt.

Het is wel zo dat ik sinds 2014 toch zeker een keer of 10 in Italie ben geweest (gemiddeld een keer of 2-3 per jaar) meestal via luchthavens en regelmatig ook met auto huur en hier nooit iets van vernomen heb. Mijn verbazing dat er plots een internationaal incassobureau achter een mijn onbekende boete van dik 4 jaar geleden kwam vragen was dus vrij groot.

Heb geen enkel probleem met de boete, wel de extra kosten...ik had niet verwacht dat na een adreswijziging waar we toch de post en gemeente van hadden verwittigd er een aangetekende brief wordt geleverd op het verkeerde adres.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 05 dec 2018 12:12

De gewoonlijke stappen voor adreswijziging zijn indertijd gevolgd.
Dat ging over de adreswijziging, maar als bewoner moet je er ook nog voor zorgen dat uw post nadien alsnog bij terecht komt.
Je had uw post dus nog minstens 6 maanden (of zelf langer) moeten laten nasturen door bpost.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 05 dec 2018 13:01

Het is mij een raadsel hoe men een instantie waarvan men geen brief verwacht kan verwittigen van een adreswijziging. Publiceren in het Staatsblad? Maar zelf dat zal niet helpen voor brieven uit het buitenland.
Ik ken ook geen wet die zegt dat men verplicht is om door de post alles zes maanden te laten nasturen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Andere”