pro justutia douane

miranda60
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

pro justutia douane

#1 , 02 dec 2018 00:12

Hallo, graag even advies omtrent mijn prrobleem.

Een vriendin uit Vietnam wou me verrassen door stekken van schlumbergera (kerstcactus) te zenden omdat dit onze gemeenschappelijke hobby is. Nu hiervan heeft ze niks gezegd tegen mij. Deze week was ik uiteraard verrast een pro justitia in mijn brievenbus te vinden omtrent dit pakket.
Ik heb haar hierover aangesproken natuurlijk en ze zei dit was een geschenk voor kerst.In de biref van douane staat dat de planten in beslag zijn genomen en naar plantentuin in Meise zijn gestuurd .. daar kan ik mee leven vermits ik geen planten hoefde... maar mijn vraag nu wat zijn de consequenties voor mij???
Hoe moet ik bewijzen dat ik nergens vanaf wist? kan iemand gewoon aansprakelijk gesteld worden als je nergens vanaf weet voor een pakket?
De planten die zij verstuurde zijn gewoon hybrids dus geen wilde planten. Uieraard heb ik haar gezegd dit niet meer te doen want zij had ook hetzelfde gedaan recentelijk bij een gemeenschappelijke vriendin in Engeland.

graag jullie advies aub

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 dec 2018 11:20

Wat staat er verder in de pro justitia? Moet je nog antwoorden met een verklaring van uw kant?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 03 dec 2018 12:54

Schlumbergera is een beschermde plantensoort... Cites?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

miranda60
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 dec 2018 09:27

Nee er staat niks bij alleen dat de stekken naar Plantentuin Meize zijn gegaan voor verdere inspectie ..het betreft geen wilde planten te verduidelijking. Thoruplund een Deense firma met vestiging in vietnam produceert deze hybrides in vietnam.Mijn vriendin koopt er en graft ze zodat ze vlugger groeien ..en tja bij bepaalde gelegenheden stuurt ze dan onverwachts een pakje...zo heeft ze bijna een kilo gestuurt voor mijn verjaardag wist ik ook niks van.zijn gecontroleerd door douane en doorgelaten.Heb toen al gezegd geen meer op te sturen.Dus nu deed ze het weer voor kerstgeschenk...Het betreft thor series die daar als noids verkocht worden.

miranda60
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 dec 2018 21:53

is opgelost probleem was de verzender had christmas cactus op phyto gezet terwijl het de latijnse naam moest zijn en een inspecteur bij douane op internet moest kijken en verkeerd heeft gelabelled... ipv schl. truncata hybrids waarvoor alleen phyto nodig is ondergebracht als rysseliana welke een species is en waarvoor cites nodig.... ik heb ondertussen na mijn email een verhoor thuis gekregen en ook de mededeling dat alles wettelijk in orde was dat de schuld bij de douane lag... alles zal geen negatoeve gevolgen hebben voor mij...

Terug naar “Andere”