pensioen wegens medische ongeschiktheid

Diesel62
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

pensioen wegens medische ongeschiktheid

#1 , 30 nov 2018 10:54

Volgend jaar moet in een noodwendige operatie ondergaan en volgens de behandelende arts bestaat de kans dat dit een beperking van mijn mobiliteit teweeg zal brengen, dit zou volgens de arts kunnen lijden tot een vervroegde in pensioenstelling wegens medische redenen. Ondertussen heb ik Mypension geraadpleegd en mijn vroegste datum van pensionering is okt. 2023 met daaraan gekoppeld een bedrag van 1740€. Wanneer ik echter op pensioen gezet zou worden wegens medische ongeschiktheid dan zou dit ten vroegste in mei 2020 zijn, rekening houdend met de datum van de medische ingreep en het ziektekapitaal dat ik over de jaren opgebouwd heb.
Ik heb op Mypension een simulatie gemaakt en mei 2020 ingevuld als datum van in pensioenstelling en kom vervolgens op een bedrag van 1610€ ..... maar hierbij staat vermeld dat dit bedrag maar eerst zou uitbetaald worden in 2027 ! ( datum wettelijk pensioen ). Ik lees dat het ziektepensioen op dezelfde wijze berekend wordt als het normaal pensioen ... maar hoe zit het met de datum van uitbetaling en kan ik op de datum van mijn mogelijke pensionering wegens medische redenen rekenen op het vooropgestelde bedrag van 1610€ ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mathieu Rutten

#2 , 30 nov 2018 20:57

Beste,
indien u gerechtigd wordt op een rustpensioen wegens ongeschiktheid voor de gewone P-datum, zal het rustpensioen in de andere sectoren pas betaalbaar zijn op de wettelijke pensioenleeftijd. Uw loopbaan overheid wordt immers beëindigd door het rustpensioen wegens ongeschiktheid, tenzij u nog verder minstens 104 voltijdse dagen per jaar zou bewijzen. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#3 , 03 dec 2018 12:49

Beste

Collega Thieu Rutten waarschuwt u terecht dat enkel uw pensioen als ambtenaar zal ingaan bij oppensioenstelling wegens medische redenen (= pensioen wegens lichamelijke ongeschiktheid). Omdat u verder geen voldoende beroepsloopbaan meer opbouwt, zal uw ander pensioen (werknemer en/of zelfstandige) pas kunnen ingaan bij het bereiken van uw officiële pensioenleeftijd in 2027.
Dit betekent ook dat u tot dan enkel het bedrag ontvangt van uw pensioen als ambtenaar. Dit bedrag zal lager zijn dan € 1.610. Pas wanneer in 2027 alle pensioenen worden uitbetaald, zal u aan een bedrag van € 1.610 komen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Reclame

Terug naar “Pensioenen”