medisch onderzoek

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

Re: medisch onderzoek

#61 , 28 nov 2018 20:26

Als de werkgever in die mogelijkheid voorziet dan gaat dat. Dat heb ik al verschillende keren herhaald.
Aangezien nu blijkt dat het ingeval van TS zo al specifiek geregeld is door de werkgever, is de vraag zonder voorwerp of in het beste geval retorisch.
De wijze waarop de vraag werd gesteld deed het tegengestelde vermoeden, nml. dat er een probleem was mbt tot een keuzemogelijkheid.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 28 nov 2018 20:36, 2 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Babs_22
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#62 , 28 nov 2018 20:32

Een arbeidsgeneesheer wordt aangesteld door de werkgever, niet door de werknemer.
Nergens zeg de wetgeving dat hij een exemplaar van elk geslacht moet aanstellen. Hij KAN dat doen maar MOET dat niet doen.
TS geeft aan dat er verschillende artsen zijn van ieder geslacht. Waarom zou haar man niet mogen verzoeken om een arts van één bepaald geslacht toegewezen te krijgen? Nog geen enkele wettekst gezien die dit verbiedt, hoor. Ik zie hier wetteksten over controleartsen, al dan niet bij arbeidsongevallen, etc... verschijnen, terwijl de TS enkel spreekt over een medische onderzoek georganiseerd door het werk. Dit soort onderzoeken gebeurt in de meeste gevallen door gewone artsen, zelfs niet door controle-artsen.

Dus aan de TS: uw man mag gerust naar een arts van een bepaald geslacht vragen voor dit onderzoek. Veel kans dat de werkgever hier begrip voor zal opbrengen. Aangezien er blijkbaar meerdere artsen van verschillende geslachten beschikbaar zijn voor dit onderzoek, zie ik niet in waarom de werkgever er een probleem van zou maken.
zijn die verplichte medische controles bijvoorbeeld ook voor verkoopsters en tandartsassistenten?
Niet noodzakelijk. Als er geen aanleiding is voor dergelijke controle (geen gezondheidsrisico's verbonden met het uitgeoefende beroep), zijn dit soort controles niet verplicht. Ikzelf heb in de 20 jaar dat ik werk maar 2 verplichte medische controles gehad, waarbij ééntje zich beperkte tot een oogtest en gesprek met een arts. We krijgen ieder jaar wel de mogelijkheid voor een volledige medische check-up te laten doen in een nabijgelegen ziekenhuis. We krijgen daar de keuze uit drie ziekenhuizen waar we dit kunnen laten doen. Uiteraard maak ik daar graag gebruik van, maar dit is zeker niet verplicht.
ik weet niet wat uw job is maar mijn man doet een veiligheidspost en fysieke lasten daarmee dat hij dus wel jaarlijks een verplichte controle krijgt

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#63 , 28 nov 2018 20:39

Als de werkgever in die mogelijkheid voorziet dan gaat dat. Dat heb ik al verschillende keren herhaald.
Aangezien nu blijkt dat ...
TS geeft in post 10 al aan dat er mannelijke artsen beschikbaar zijn... :roll:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#64 , 28 nov 2018 20:45

Maar niet dat de werknemers vrij mogen kiezen.
Als dat wel zo is begrijp ik niet waarom TS de vraag heeft gesteld.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Babs_22
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#65 , 28 nov 2018 21:05

Maar niet dat de werknemers vrij mogen kiezen.
Als dat wel zo is begrijp ik niet waarom TS de vraag heeft gesteld.

wie is TS??

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#66 , 28 nov 2018 23:38

"TS" staat voor "Topic Starter", of diegene die het onderwerp gestart heeft. Jij dus. ;-)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Babs_22
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#67 , 29 nov 2018 00:54

"TS" staat voor "Topic Starter", of diegene die het onderwerp gestart heeft. Jij dus. ;-)

Thanks :wink:

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”