medisch onderzoek

Babs_22
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

Re: medisch onderzoek

#46 , 28 nov 2018 16:53

De oorspronkelijke vraag was idd "mag mijn man dat vragen". Daarop is het antwoord uiteraard ja.

De onderliggende vraag, benadrukt door de verschillende malen "je hebt toch het recht ..." is echter eerder "mag de werkgever dit weigeren / mag mijn man dit eisen".
Wat betreft controlearts is dat alvast onomstotelijk NIET het geval.
Wat betreft periodieke keuring vermoed ik dat het bij een andere arts zal kunnen, mogelijks op eigen kosten. Dat kan evenwel afhangen van het soort keuring, en eventuele arbeidsreglementen (bvb in geval van verplichte medische keuringen voor het uitoefenen van een specifiek beroep.)
het zijn geen medische keuringen maar wel een verplicht periodiek medisch onderzoek voor veiligheidspost en fysiek zwaar werk

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
witchqueen
Berichten: 183

#47 , 28 nov 2018 17:16

Stel het eens omgekeerd : de werknemer is een dame die (pakweg uit geloofsovertuiging) niet door een mannelijke arts wenst gecontroleerd te worden.
Heeft zij dan wel het recht om een vrouw te 'eisen' ?

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#48 , 28 nov 2018 17:19

Neen want de wet verbiedt het.
Men dient de arts te aanvaarden die door de werkgever werd aangesteld en betaald.
Als patiënt (dus privaat) is men wel vrij in zijn keuze.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Babs_22
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#49 , 28 nov 2018 17:23

Neen want de wet verbiedt het.
Men dient de arts te aanvaarden die door de werkgever werd aangesteld en betaald.
Als patiënt (dus privaat) is men wel vrij in zijn keuze.

niet waar , als er meerdere artsen ter beschikking staan dan mag ze wel kiezen welke arts

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#50 , 28 nov 2018 17:25

Als de werkgever die keuze wenst te geven dan kan dat natuurlijk.
Dat is dan welwillendheid van de werkgever.
Maar wettelijk is hij het niet verplicht.

Zie wetgeving geciteerd door de Oscars en door mezelf.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 28 nov 2018 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Babs_22
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#51 , 28 nov 2018 17:27

Als de werkgever die keuze wenst te geven dan kan dat natuurlijk.
Maar wettelijk is hij het niet verplicht.

ja inderdaad zo is het

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#52 , 28 nov 2018 19:06

Wat betreft controlearts is dat alvast onomstotelijk NIET het geval.
Misschien lees ik erover, maar voor zover ik weet heeft de TS het nergens over een controle-arts gehad...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

katwezel
Berichten: 375

#53 , 28 nov 2018 19:16

Om het nog iets ingewikkelder te maken
Het betreft blijkbaar een arbeidsdokter preventieadviseur (als ik het goed begrijp) deze is aangesteld door de werkgever , let wel dit gebeurt steeds na het advies van het cpbw of syndicale afgevaardigden , hij/zij kent de werkplaats en geeft medisch advies in functie van de betrokken persoon en zijn uit te voeren werk , een dokter die de werkomstandigheden niet kent kan onmogelijk een juist advies geven

Babs_22
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#54 , 28 nov 2018 19:34

Om het nog iets ingewikkelder te maken
Het betreft blijkbaar een arbeidsdokter preventieadviseur (als ik het goed begrijp) deze is aangesteld door de werkgever , let wel dit gebeurt steeds na het advies van het cpbw of syndicale afgevaardigden , hij/zij kent de werkplaats en geeft medisch advies in functie van de betrokken persoon en zijn uit te voeren werk , een dokter die de werkomstandigheden niet kent kan onmogelijk een juist advies geven
er zijn meerdere arbeidsgeneesheren zowel mannelijke arts als vrouwelijke arts dan mag hij wel aangeven dat hij liever de mannelijke arts heeft

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#55 , 28 nov 2018 19:37

Wat betreft controlearts is dat alvast onomstotelijk NIET het geval.
Misschien lees ik erover, maar voor zover ik weet heeft de TS het nergens over een controle-arts gehad.

..
Zie # 1
Mijn echtgenoot moet op medisch onderzoek gaan voor zijn werk. Mag hij vragen achter een mannelijke arts? (Vorige controle was het een vrouw )[/u]
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#56 , 28 nov 2018 19:41

Mijn echtgenoot moet op medisch onderzoek gaan voor zijn werk. Mag hij vragen achter een mannelijke arts? (Vorige controle was het een vrouw )
Het is niet omdat een arts iets "controleert" dat hij plots een controle-arts is, hé. :roll: Anders zou mijn huisdokter ook plots een controlearts zijn als hij mijn bloeddruk controleert...

Je zou bijna kunnen zeggen dat de "controle" in "controle-arts" slaat op: "een arts die controleert of een andere arts zijn werk wel goed gedaan heeft.", want daar komt het in de meeste gevallen wel op neer.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#57 , 28 nov 2018 19:43

Een arbeidsgeneesheer wordt aangesteld door de werkgever, niet door de werknemer.
Nergens zeg de wetgeving dat hij een exemplaar van elk geslacht moet aanstellen. Hij KAN dat doen maar MOET dat niet doen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Babs_22
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#58 , 28 nov 2018 19:54

Een arbeidsgeneesheer wordt aangesteld door de werkgever, niet door de werknemer.
Nergens zeg de wetgeving dat hij een exemplaar van elk geslacht moet aanstellen. Hij KAN dat doen maar MOET dat niet doen.


zijn die verplichte medische controles bijvoorbeeld ook voor verkoopsters en tandartsassistenten?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#59 , 28 nov 2018 20:21

Een arbeidsgeneesheer wordt aangesteld door de werkgever, niet door de werknemer.
Nergens zeg de wetgeving dat hij een exemplaar van elk geslacht moet aanstellen. Hij KAN dat doen maar MOET dat niet doen.
TS geeft aan dat er verschillende artsen zijn van ieder geslacht. Waarom zou haar man niet mogen verzoeken om een arts van één bepaald geslacht toegewezen te krijgen? Nog geen enkele wettekst gezien die dit verbiedt, hoor. Ik zie hier wetteksten over controleartsen, al dan niet bij arbeidsongevallen, etc... verschijnen, terwijl de TS enkel spreekt over een medische onderzoek georganiseerd door het werk. Dit soort onderzoeken gebeurt in de meeste gevallen door gewone artsen, zelfs niet door controle-artsen.

Dus aan de TS: uw man mag gerust naar een arts van een bepaald geslacht vragen voor dit onderzoek. Veel kans dat de werkgever hier begrip voor zal opbrengen. Aangezien er blijkbaar meerdere artsen van verschillende geslachten beschikbaar zijn voor dit onderzoek, zie ik niet in waarom de werkgever er een probleem van zou maken.
zijn die verplichte medische controles bijvoorbeeld ook voor verkoopsters en tandartsassistenten?
Niet noodzakelijk. Als er geen aanleiding is voor dergelijke controle (geen gezondheidsrisico's verbonden met het uitgeoefende beroep), zijn dit soort controles niet verplicht. Ikzelf heb in de 20 jaar dat ik werk maar 2 verplichte medische controles gehad, waarbij ééntje zich beperkte tot een oogtest en gesprek met een arts. We krijgen ieder jaar wel de mogelijkheid voor een volledige medische check-up te laten doen in een nabijgelegen ziekenhuis. We krijgen daar de keuze uit drie ziekenhuizen waar we dit kunnen laten doen. Uiteraard maak ik daar graag gebruik van, maar dit is zeker niet verplicht.
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 28 nov 2018 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Babs_22
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#60 , 28 nov 2018 20:25

Een arbeidsgeneesheer wordt aangesteld door de werkgever, niet door de werknemer.
Nergens zeg de wetgeving dat hij een exemplaar van elk geslacht moet aanstellen. Hij KAN dat doen maar MOET dat niet doen.
TS geeft aan dat er verschillende artsen zijn van ieder geslacht. Waarom zou haar man niet mogen verzoeken om een arts van één bepaald geslacht toegewezen te krijgen? Nog geen enkele wettekst gezien die dit verbiedt, hoor. Ik zie hier wetteksten over controleartsen, al dan niet bij arbeidsongevallen, etc... verschijnen, terwijl de TS enkel spreekt over een medische onderzoek georganiseerd door het werk. Dit soort onderzoeken gebeurt in de meeste gevallen door gewone artsen, zelfs niet door controle-artsen.

Dus aan de TS: uw man mag gerust naar een arts van een bepaald geslacht vragen voor dit onderzoek. Veel kans dat de werkgever hier begrip voor zal opbrengen. Aangezien er blijkbaar meerdere artsen van verschillende geslachten beschikbaar zijn voor dit onderzoek, zie ik niet in waarom de werkgever er een probleem van zou maken.

Bedankt voor de info!

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”