Van werknemer naar freelance op payroll

Marble
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Van werknemer naar freelance op payroll

#1 , 23 nov 2018 10:27

Allen,

Ik ben momenteel actief in de IT sector als consultant. Ik ben op dit moment werknemer en wordt uitgestuurd naar verschillende klanten.
Ik zou graag overstappen op een freelance statuut (op payroll) i.e. ditzelfde bedrijf zoekt projecten voor mij en neemt daarvoor een klein percentage van mijn inkomsten.

Nu blijkt dat wanneer ik dit zou willen doen, ik mijn huidige klant zou moeten verlaten aangezien ik anders aanzien wordt als schijnzelfstandige. Ik heb het opgezocht en ik kan niet meteen een reden vinden waarom dit schijnzelfstandig zou zijn. Ik zou nl. binnen een half jaar terug kunnen komen naar de klant als freelancer zonder problemen. Waarom zou ik dan in de eerste plaats hier niet mogen verder werken als freelancer?

Ook zou het blijkbaar niet 100% legaal zijn om als freelancer via mijn huidige werkgever te werken. Klopt dit?

Ik kan niets vinden wat erop kan wijzen dat ik schijnzelfstandige ben indien ik als freelancer zou werken via mijn huidige werkgever, voor dezelfde klant.

Kan iemand hier meer inzicht in geven?

Alvast dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 nov 2018 11:05

Als je als freelancer langdurig voor een bepaalde klant werkt, zonder nog andere klanten te hebben, kan dit inderdaad naar schijnzelfstrandigheid neigen. Ik vermoed dat de klant daar gewoon geen enkel risico wil lopen, en vandaar een extra "veiligheid" inbouwt. Dit is bij ons op het bedrijf een aantal jaren geleden ook gebeurd voor alle freelancers die er werkten (dit werd opgelegd door de juridische dienst van het bedrijf: geen freelancers meer die meer dan 1 jaar voor het bedrijf werken. In dat geval moet er met een tussenfirma gewerkt worden om niet verdacht te kunnen worden van schijnzelfstandigheid).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Andere”