problemen met opzeg huur

artemis

#31 , 29 mei 2009 11:40

Het feit dat de verhuurder vanaf 01/01/07 verplicht is om het contract te registreren moet de huurder er niet van weerhouden om dit zelf ook te doen. De huurder kan nog altijd zijn contract laten registreren.
Goed om weten want dat wist ik niet.
Wat telt is dan enkel of het contract geregistreerd is, door wie heeft dan blijkbaar geen enkel belang.

Daarom......
Hetgeen ik me afvraag is:

Als de huurder het contract registreert en de verhuurder niet kan de huurder dan nog willekeurig opzeggen zonder rekening te moeten houden met de in het BW vastgelegde opzegdetermijnen?
........ zou ik denken van niet als we de vorige redenering doortrekken. Het contract is in dat geval wel degelijk geregistreerd.

Nu ja, dat is mijn logica, en wie en ik ;-)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Minoesjeh

#32 , 29 mei 2009 12:07

Hoi hoi,

Ik heb juist gebeld met het registratiekantoor. De verhuurder heeft ons contract dus NIET geregistreerd, terwijl ze in haar aangetekende brief van gisteren het duidelijk over een GEREGISTREERD contract.
Volgens dat bureau kan ze dat nu nog laten doen, zelfs al zijn de twee maand gepasseerd, dus ga ik haar daar voorlopig zeker niet over aanspreken.

Er is bij ons geen energiecertificaat getoond en volgens dat bureau kan zij hiervoor een ferme boete moeten betalen.
Weet iemand hoe dit bij ons probleem in ons voordeel kan werken?

Deze morgen bij een advocaat geweest en die zegt dat we een mooie kans maken maar dat we gaan moeten bewijzen dat wij de oorzaak niet zijn. Het spreekt toch voor zich dat wij, huurder, die hier pas twee en halve maand woonden toch niet verantwoordelijk konden zijn voor een verbruik van 183m³ water? (lag aan doorstromer, zie hoger)

Vandebos

#33 , 29 mei 2009 12:20

Het feit dat de verhuurder het contract nog niet heeft geregistreerd maakt het voor u mogelijk om op te zeggen met 30 dagen en ontneemt de verhuurder de mogelijkheid aanspraak te maken op de wederverhuringssvergoeding waar hij anders recht op heeft. Inderdaad best gewoon laten zoals het is.

EPC certificaat niet bij vehuur kan een boete opleveren van € 250 dacht ik. Er is echter voor zover ik weet nog geen vonnis van die aard. (maw nog niemand werd veroordeeld tot die boete. Vermoedelijk zijn er instructies uitgegaan "dwalingen" gedurende het eerste jaar te gedogen zonder te beboeten...)

Als huurder bewijzen dat u niet aansprakelijk bent voor dat waterverbruik:

- Vraag aan de watercommunale de facturen op van uw waterverbruik van de laatste 3 jaar.

- vraag het waterverbruik op in de woning waar u nu woont van het laatste jaar.

- maak door foto's duidelijk dat er de laatste 2.5 maanden geen werken zijn gebeurd die een dergelijk gebruik kunnen verantwoorden. ( geen zwembad in de tuin in de periode maart - juni, geen nieuwe keuken, badkamer, etc, etc, ...)

Reclame

Minoesjeh

#34 , 29 mei 2009 15:46

De facturen van vorige woonplaats kan ik niet krijgen. Er werd een forfait betaald en daarvan is niet op te zoeken wat voor wie was.

Ook mogen ze mij niet het verbruik van vorige eigenaars geven, daar dit tot de privacy wet behoort...

De meneer van de watermaatschappij zei me wel dat ik zelf contact mocht zoeken met die vorige huurders omdat hij er zo goed als zeker van is dat het onmogelijk kan dat wij hiervan de oorzaak zijn. Maar zoals eerder gezegd: we moeten het kunnen bewijzen...
Heb ook de gegevens niet van de vorige huurders en of ze dan nog willen meewerken is zeer de vraag aangezien ze zelf in conflict gelegen hebben met huisbazin...

Terug naar “Huren”