hoe vonnis opzoeken

delady
Topic Starter
Berichten: 547

hoe vonnis opzoeken

#1 , 13 nov 2018 14:24

ivm een al 3j durend geschil over de aansprakelijkheid van een spookrijdende bromfiets die in flank auto reed bij afslaan naar een parking,
zijn de conclusies en een vonnis al heen en weer gegaan,
nu is dus hoger beroep aangetekend door tegenpartij ondanks fifty-fifty uitspraak,
en in de conclusies gaat het van geknipte foto's, manipulatie, valselijke beschuldigingen, enz...

maar deze zin doet mijn haren ten berge rijzen,

"Uiteraard dienen gebruikers van fietspaden of rijbanen geen acht te slaan op verkeersborden die aangebracht worden voor het verkeer komende vanuit de andere richting."

maw morgen mag iedereen spookrijder spelen..

ik wil dan ook graag uitspraken/vonnissen vinden ivm normvervaging bij verkeersongevallen, nog makkelijker bij spookrijdende (brom)fietsers,

hoe vind ik deze...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mateuto
Berichten: 32
Juridisch actief: Ja
Locatie: Waregem

#2 , 13 nov 2018 15:36

Rechtspraak (vonnissen) zijn te vinden via verschillende online databanken. Deze zijn echter betalend via abonnementssystemen. Als gewone burger wordt het dus moeilijk om zelf uitspraken op te zoeken.

delady
Topic Starter
Berichten: 547

#3 , 13 nov 2018 17:31

dank u

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 nov 2018 17:42

"Uiteraard dienen gebruikers van fietspaden of rijbanen geen acht te slaan op verkeersborden die aangebracht worden voor het verkeer komende vanuit de andere richting."
Wat is er fout aan deze zin? Ik kan toch niet zien welke borden de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen hebben?

delady
Topic Starter
Berichten: 547

#5 , 14 nov 2018 20:38

een blauw bord met een pijl opgaand en eentje afgaand, welk verkeersbord is dit?vind dit niet terug in officiele Belgische wetgeving

delady
Topic Starter
Berichten: 547

#6 , 15 nov 2018 10:52

hoe "wettelijk" is deze situatie?

linkerkant staat D7 bord, met eronder blauw, rechthoekig bord met pijl op en af,
bromfietser dacht dus gerechtigd te zijn om te spookrijden,
maar 5 m erna is al een 1e oversteekplaats voor fietsers, erna nog 1 en nog 3 D7 borden in de andere richting,
tegenpartij heeft het over D7 met onderbord M5, in een andere conclusie dan weer M6 maar ik vind dit terug in de wetgeving

65.2. De betekenis van een verkeersbord kan worden aangevuld, nader bepaald of beperkt door een wit opschrift of symbool op een rechthoekig onderbord met blauwe achtergrond dat onder het teken bevestigd is.

De onderborden betreffende de fietsen en tweewielige bromfietsen hebben evenwel zwarte opschriften en symbolen op witte achtergronden en zijn van één van de volgende modellen :
is dat rechthoekig bord met witte pijl op en af onder D7 bord dan niet wettig?

vind zelfs dat blauwe bord nergens terug in de wegcode of verkeerstekens

delady
Topic Starter
Berichten: 547

#7 , 19 nov 2018 22:49

Niemand?

delady
Topic Starter
Berichten: 547

#8 , 21 nov 2018 03:00

De vraag nog even duidelijk stellen..
Een blauw rechthoekig onderbord met een witte pijl omhoog en een witte pijl omlaag...
Vind die niet in de Belgische wetcode terug.
Ook niet als suggestiebord..
Wat is de wettelijke waarde van zulk een bod?
Stel. Fietser begeeft zich hierdoor op linkerfietspad...
Gerechtigd of niet daar te rijden..

delady
Topic Starter
Berichten: 547

#9 , 21 nov 2018 09:08

Ik krijg 2x melding in mijn mail dat er reactie is maar zie niks?

UAstudent
Berichten: 22
Juridisch actief: Ja

#10 , 16 dec 2018 15:44

Beste delady

Om op uw initiële vraag te antwoorden, vonnissen en arresten kan u terug vinden op de volgende websites: https://justitie.belgium.be/nl/rechterl ... echtspraak , http://jure.juridat.just.fgov.be/Jurida ... d/?lang=nl , uiteraard werd hier niet alle rechtspraak gepubliceerd.

Met vriendelijke groeten

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 17 dec 2018 14:52

De vraag nog even duidelijk stellen..
Een blauw rechthoekig onderbord met een witte pijl omhoog en een witte pijl omlaag...
Vind die niet in de Belgische wetcode terug.
Dat is een bijzonder aanwijzingsbord
En een juist bord voor gebruik onder een D7 ...

De bestaande M-reeks onderborden misbruiken om aan te geven dat op een fietspad in 2 richtingen gereden mag worden, is oneigenlijk gebruik vh verkeersteken , in andere betekenis dan deze die de wegcode aan het verkeersteken geeft, en wat verboden is.

De wettelijke basis voor de blauwe borden met wit opschrift :

71.2. De voornaamste aanwijzingsborden worden hierna afgebeeld. Andere rechthoekige aanwijzingsborden met een wit opschrift of symbool op blauwe achtergrond mogen in bijzondere gevallen gebruikt worden.

Wat is de wettelijke waarde van zulk een bod?
Louter een aanwijzing

De toelating het fietspad in die richting te mogen gebruiken , moet in de effectief gevolgde richting aangeduid zijn met een bord D7/D9 of D10
Waarbij een D9 en D10 verboden zijn met bromfiets klasse B (of speed-pedelec ) :!:

delady
Topic Starter
Berichten: 547

#12 , 17 dec 2018 19:37

Dank jullie wel

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”