Herberekening van verlof indien 4/5 werken op 5 dagen

Happy007
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Herberekening van verlof indien 4/5 werken op 5 dagen

#1 , 19 nov 2018 15:45

Volgende situatie:
Bedrijf met 38u werkweek waardoor een werkdag 7u36 is. Omwille van de kinderen werkte ik 90% waardoor ik op woensdagnamiddag vrij was.

Omdat van privéredenen, ben ik met de werkgever overeengekomen om 4/5 (80%) te gaan werken maar die overige 10 % te spreiden over maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag.
Maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag werk ik bijgevolg 57 minuten minder en op woensdag werk ik een halve dag. (3u48m)

Indien ik nu een hele week verlof wil nemen, moet ik 4,5 dagen verlof opnemen terwijl ik slechts 4/5 werk. (geen verlof nemen op woensdagnamiddag) De werkgever zegt dat ze ervoor gekozen hebben om het verlof per halve dag te nemen en niet per uur. Moet het aantal verlofdagen dan niet herbekeken/herberekend worden als je minder uren per dag werkt?
Werkgever zegt dat ik gewoon pech heb met deze regeling en dat ik dus verlof verlies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 19 nov 2018 21:55

Je kan stellen dat je werkgever je hier al een tegemoetkoming geeft.
Verlof mag wettelijk gezien enkel per dag (niet per halve dag, niet per uur) genomen worden.
Strikt wettelijk gezien zou je dus 5 dagen moeten opnemen.

Een werkgever wordt niet gestraft als hij iets vrijer is dan wat moet tegenover het personeel, dus als de werkgever halve dagen toelaat, ook al is dit verboden door de vakantiewetgeving, zal deze er niet voor gestraft worden.
U wenst hier nog een stap verder te gaan, terwijl de werkgever al meer toelaat dan hij moet.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 nov 2018 18:17


Werkgever zegt dat ik gewoon pech heb met deze regeling en dat ik dus verlof verlies.
als je een heel jaar gewerkt hebt moet je steeds 4 weken verlof kunnen nemen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 nov 2018 10:33

Je kan stellen dat je werkgever je hier al een tegemoetkoming geeft.
Verlof mag wettelijk gezien enkel per dag (niet per halve dag, niet per uur) genomen worden.
Strikt wettelijk gezien zou je dus 5 dagen moeten opnemen.

Een werkgever wordt niet gestraft als hij iets vrijer is dan wat moet tegenover het personeel, dus als de werkgever halve dagen toelaat, ook al is dit verboden door de vakantiewetgeving, zal deze er niet voor gestraft worden.
.
halve dagen verlof verboden zeg je, wat mag ik dan verstaan onder deze bepaling in art 64 kb 30/3/1967?
a) de halve dagen vakantie die met een halve dag gewone inactiviteit aangevuld worden [1 of met een halve dag aanvullende vakantie]1;
[1 a/1 wordt ingevoegd, luidende : "a/1 de halve dagen aanvullende vakantie die worden aangevuld ofwel met een halve dag gewone inactiviteit, ofwel met een halve dag gewone vakantie;]1
b) de verdeling in halve dagen van drie dagen van de vierde vakantieweek, op aanvraag van de werknemer. De werkgever mag zich echter tegen deze verdeling verzetten, indien dit van aard is om het werk in de onderneming te storen).
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 23 nov 2018 18:42

Je kan stellen dat je werkgever je hier al een tegemoetkoming geeft.
Verlof mag wettelijk gezien enkel per dag (niet per halve dag, niet per uur) genomen worden.
Strikt wettelijk gezien zou je dus 5 dagen moeten opnemen.

Een werkgever wordt niet gestraft als hij iets vrijer is dan wat moet tegenover het personeel, dus als de werkgever halve dagen toelaat, ook al is dit verboden door de vakantiewetgeving, zal deze er niet voor gestraft worden.
.
halve dagen verlof verboden zeg je, wat mag ik dan verstaan onder deze bepaling in art 64 kb 30/3/1967?
a) de halve dagen vakantie die met een halve dag gewone inactiviteit aangevuld worden [1 of met een halve dag aanvullende vakantie]1;
[1 a/1 wordt ingevoegd, luidende : "a/1 de halve dagen aanvullende vakantie die worden aangevuld ofwel met een halve dag gewone inactiviteit, ofwel met een halve dag gewone vakantie;]1
b) de verdeling in halve dagen van drie dagen van de vierde vakantieweek, op aanvraag van de werknemer. De werkgever mag zich echter tegen deze verdeling verzetten, indien dit van aard is om het werk in de onderneming te storen).
Als je 6° citeert, graag dan de volledige citatie:
6° (onverminderd de bepalingen bedoeld sub 3° en 4° mag de vakantie niet bij halve dagen genomen worden behoudens wat betreft :
De uitzonderingen die in 6° staan, waarbij het wel toegelaten is, zijn alvast niet van toepassing op TS.

Als men het ook eens in lekentaal wilt lezen:
https://ondernemingsdatabank.indicator. ... 05/related

Terug naar “Andere”