Eenzijdige beëindiging wettelijke samenwoning

Hello Kitty
Topic Starter
Berichten: 22

Eenzijdige beëindiging wettelijke samenwoning

#1 , 29 okt 2018 20:05

Beste,

Mijn (ex)vriend heeft ongeveer een maand geleden onze wettelijke samenwoning eenzijdig opgezegd.
Voor zover ik kon terugvinden, zou ik hiervan op de hoogte gesteld worden door een deurwaarder. (Mijn ex heeft mij laten weten dat hij daarvoor heeft moeten betalen bij de dienst burgerlijke stand.)
Tot op heden heb ik nog geen deurwaarder gezien, en dus nog niet 'officieel' op de hoogte.
Mijn ex heeft mij wel een kopie gegeven van het document dat de ambtenaar van de burgerlijke stand hem had gegeven.

Ik ga ervan uit dat dit verder geen juridische gevolgen heeft?

Verder leven wij momenteel nog samen in ons huis (beide eigenaar, en beide daar gedomicilieerd), maar mijn ex heeft mij al te kennen gegeven dat hij wilt dat ik zo snel mogelijk eruit trek. Kan hij mij zomaar buiten krijgen tegen mijn wil?

Ik had de tip gekregen om zeker niet zomaar weg te gaan, omdat dit later tegen mij gebruikt zou kunnen worden?

Alvast bedankt voor uw hulp.

Hello Kitty

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 29 okt 2018 21:21

Ik begrijp dat het huis van u beiden eigendom is in onverdeeldheid. Jij hebt evenveel rechten als hij. Er zal dus een overeenkomst moeten volgen : wie blijft daar wonen, wie koopt de ander uit of wordt het huis verkocht. Hij ziet het wel simpel. Dus laat u niet doen. Het zou wel niet slecht zijn om eens met uw notaris te babbelen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

eylis
Berichten: 8837

#3 , 30 okt 2018 08:54

Ter practische aanvulling: dat u uit de woning zou vertrekken kan niet "tegen u gebruikt worden". Maar u moet wel aan een paar voorlopige maatregelen denken dan: als u verhuist en u elders domicileert, kan u niet meer in de woning binnentreden. U bent dan wel huiseigenaar, maar u woont er niet meer. Als u vertrekt zorg dan dat u het eens bent over de verdeling van de huisraad en neem die meteen mee. Wat u achterlaat, dat kan u zomaar niet komen terughalen omdat u daar niet meer woont. Als u vertrekt maak je ook afspraken over de kosten van het huis zolang het niet verkocht is.De verdeling van de afbetaling (als die er nog zou zijn) én de wettelijke woonstvergoeding die u krijgt. Want u heeft niet meer het genot van uw eigendom. Meestal bedraagt dat maandelijks de helft van een huurwaarde van de woning. U zet samen (best bij de notaris) op papier hoe u voorlopig in onverdeeldheid wenst te blijven: welke woonstvergoeding u ontvangt, wie welke lasten draagt van de eigendom (belastingen, verzekering etc) Dan pas verlaat u de woning, als u dan wenst.

Reclame

Hello Kitty
Topic Starter
Berichten: 22

#4 , 30 okt 2018 13:01

Bedankt voor de informatie.
Door jullie reactie ben ik al wat gerustgesteld. Mijn ex heeft het dusniet zomaar te eisen, gelukkig.

Wanton: wij zijn beide voor 50% eigenaar van de woning.
Ik weet niet precies wat "in onverdeeldheid" inhoud, dus dat kan ik niet bevestigen.
Als ik het goed begrijp, zullen wij samen moeten overeenkomen wat te doen met onze woning. Dit zal natuurlijk toch ook wel afhangen van wie er eventueel voldoende financiele middelen heeft? Stel dat ik de woning wel kan overnemen en mijn ex niet, wat gebeurt er dan als mijn ex niet wil dat ik de woning overneem?

Eylis: bedankt voor de nuttige tips! Hier ga ik zeker rekening mee houden. Ik had bij de inboedel nog niet stilgestaan.



Mijn ex zou deze week al met de bank gaan praten ivm zijn mogelijkheden en ik weet dat ik hetzelfde zou moeten doen. Maar momenteel staat mijn hoofd er niet naar.

Jammer genoeg is de situatie complexer dan dit, aangezien wij ook samen een kind hebben.

Ik denk er aan om een advocaat te contacteren, die ervaring heeft met familierecht. Heeft dit een meerwaarde tegenover een notaris? Ik ga er an uit dat een advocaat kan helpen met de regeling rond ons kind en dat de notaris vooral zal helpen met het huis.

Weet er iemand iets ivm de eenzijdige beeindiging van wettelijk samanwonen, waarbijde andere partij niet op de hoogte gesteld wordt door een deurwaarder? Ik denk dat dit verder geen juridische gevolgen heeft?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 30 okt 2018 13:22

Bij wettelijke samenwoning is er in feite een stelsel van scheiding van goederen, er is geen gemeenschappelijk vermogen. Doordat u samen voor evenveel eigenaar bent, is het huis in onverdeeldheid.

De bank zal zowel voor hem als voor u uitzoeken of ze iemand een lening willen geven als enige eigenaar. De andere moet uitgekocht worden en er dient een nieuwe lening beschreven te worden. De bank zal nagaan of hij in staat is om die lening alleen te betalen.

Ivm. het kind kan de notaris toch ook al één en ander voorstellen en mee regelen.
Ik hoor dat sommige gemeentebesturen een tijd wachten om alle dossiers in één keer te overhandigen aan de deurwaarder. Maar de wettelijke termijn is acht dagen,; de kosten zijn voor de partner die de beëindiging laat noteren op het gemeentehuis.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Hello Kitty
Topic Starter
Berichten: 22

#6 , 30 okt 2018 16:33

Beste Wanton,


Bedankt voor uw bijkomende extra uitleg.

Ik zal binnenkort een afspraak maken bij de bank en ook bij mijn notaris.

Dat lijkt mij op basis van jullie uitleg het beste.


Mvg,

Hello Kitty


Hello Kitty
Topic Starter
Berichten: 22

#8 , 14 nov 2018 10:49

Beste allen,

Ondertussen heb ik proberen een afspraak vastleggen bij de bank om na te kunnen gaan of ik onze woning zou kunnen overnemen. (Dit is de bank waar momenteel de lening lopende is.)

Na twee e-mails, een telefoontje en langsgaan bij het loket, is mij dit nog steeds niet gelukt.

Telkens kreeg ik de volgende uitleg:
Mag ik vragen hoe ver de procedure al gevorderd is aangaan het overnemen van de lening?
Zijn jullie al bij een notaris geweest en werd er al een akte opgemaakt aangaande de verdeling en het eventueel uitkopen van je partner?

Bovenstaande gegevens zijn nodig op de mogelijkheid tot overnemen van de lening te bekijken.

Mocht je over gevraagde gegevens beschikken leg ik graag een afspraak vast.
(Bij de notaris zijn we dus nog niet langsgeweest, ik wil eerst weten of ik überhaupt een lening kan krijgen om het huis te kunnen overnemen. Lijkt mij toch logisch voor we laten vastleggen wat er met de woning gebeurd?)

Mijn ex partner heeft bij deze bank wél een afspraak gekregen en wist mij te vertellen dat 'het nipt zou zijn, maar het zou net lukken'.
Ik weet niet in welke mate dit klopt, of dat mijn ex bijv niet de waarheid vertelt... Een andere mogelijkheid is dat ex zo een grote eigen inbreng heeft (van de verkoop van bitcoins ed.) dat ex geen of nauwelijks een lening nodig zou hebben om de woning over te nemen.
Zou het kunnen dat minn ex daarom wel een afspraak krijgt en ik niet?

Verder heb ik ook al via een familielid een contactpersoon doorgekregen van een andere bank, dus daar ga ik ook eens langsgaan.

Alvast bedankt voor enige input,

Mvg,

Hello Kitty

Hello Kitty
Topic Starter
Berichten: 22

#9 , 16 nov 2018 11:20

Oke, na nóg twee mailtjes en twee telefoontjes, eindelijk toch een afspraak gekregen bij de bank.

De betreffende persoon van de bank zei: 'Ja, uw ex is al langsgeweest hiervoor zeker?'

:roll: :roll: :roll:

Mvg,

Hello Kitty

Hello Kitty
Topic Starter
Berichten: 22

#10 , 17 nov 2018 06:52

Nog een bijkomende vraag, past niet echt bij het originele onderwerp, maar kom.

Bij de aankoop onze woning heeft mijn ex een aanzienlijke schenking gekregen van zijn ouders (50k€), er is een soort van onderhands document opgesteld tussen mijn ex en zijn ouders. Ik weet hier 'in principe' niets vanaf, ik heb ook nergens voor getekend. Ex heeft mij wel het document eens laten lezen.(Ik heb hiervoor ooit een topic geopend.)
De schenking heeft mijn ex gebruikt om zijn eigen inbreng gelijk te krijgen aan mijn eigen inbreng.
Wij zijn elk ook voor 50% eigenaar van de woning.

Kunnen mijn schoonouders op één of andere manier de schenking terugeisen bij verkoop van de woning of wanneer ik mijn partner zou uitkopen.
Bijvoorbeeld dat bij verkoop van de woning, eerst 50k€ wordt afgetrokken van de opbrengst, alvorens de opbrengst door twee te delen?

Is volgens mij toch onmogelijk aangezien de schenking niet aan mij is gebeurd?

Als mijn ex of mijn schoonouders bij de verdeling van de woning met dat document komen aanzetten, heeft dat voor mij toch geen invloed? Dit is toch iets tussen mijn ex en schoonouders?

eylis
Berichten: 8837

#11 , 17 nov 2018 08:42

Ouders hebben een schenking aan hun zoon gedaan. U hebt niets getekend,u bent niet gehuwd. Dus u bent geen betrokken partij. De ouders kunnen dus enkel iets eisen van hun zoon. Niet van u.

Terug naar “Echtscheiding”