Verbouwing: op welk moment controleur kadastraal inkomen verwittigen?

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

Verbouwing: op welk moment controleur kadastraal inkomen verwittigen?

#1 , 13 nov 2018 10:07

Hallo,

We staan op het punt een woning aan te kopen in Wijnegem, Antwerpen, dat verbouwd moet worden.

Het is geen grote woning, 140 m2 bewoonbare oppervlakte op 460 m2 grond, half open met een garage (van 4x8) en een zolder die niet ingericht is als leefruimte.

Het geïndexeerd KI bedraagt wel nu al 1770 EURO, wat we hoog vinden voor een dergelijke bescheiden woning...

We zouden een bijbouw plaatsen van een 40m2, de zolder ombouwen tot slaapkamers en de garage zouden we ombouwen naar berging (wasruimte), opslag en een kleine fitness ruimte. We zouden in de garage enkel een deur bijplaatsen, de poort toemetsen, isolatie plaatsen, de ramen verangen (eventueel grotere ramen) en de betonvloer betegelen.

Aangezien de bijbouw vergund moet worden zal dit ook gemeld worden automatisch aan het kadastraal inkomen.

Wanneer moet (mag?) je de ambtenaar uitnodigen? Ik heb al verhalen gehoord van enorm hoge KI's na verbouwingen en we zouden dat uiteraard willen vermijden...

Kunnen we de ambtenaar uitnodigen als we de bijbouw gezet hebben, het KI laten aanpassen en daarna de zolder ombouwen naar kamers (dan zouden we geen dakkapel steken maar gewone veluxen) en de garage? Voor deze werken moet er namelijk niets bijgebouwd worden en is geen vergunning vereist.

Iemand enig idee of het KI veel zal stijgen? Zoals gezegd, we vinden het KI nu al erg hoog. We hebben villa's gezien van 200m2 bewoonbare oppervlakte op 1000m2 grond (wel in Aartselaar etc.) die maar een KI hebben van 1500- 2000 EURO...Is het mogelijk dat ze onze hoge KI gewoon behouden na de verbouwing of zelfs verlagen?

Ik vind nergens 'regels' over de bepaling van KI en het lijkt een pure lotto te zijn...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 13 nov 2018 11:57

Blijkbaar verwart u niet-geïndexeerde KI's met geïndexeerde.
Het maakt een verschil uit van 80 percent meer!
De villa's waar u naar refereert halen dus vlot 3600 EUR KI.
Als ze groot zijn nog veel meer!
Uw niet-geïndexeerd KI is lager dan 1000 EUR.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 13 nov 2018 12:31

Samen met uw bouwaanvraag kan je een formulier ontvangen dat je dient in te vullen NA de verbouwing, en waarop de totale uitgave is vermeld en de datum wanneer het nieuwbouwdeel werd in gebruik genomen.Pas nadien komt de inspecteur

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 nov 2018 12:39

De inspecteur komt niet altijd als je thuis bent, bij zoon is dit gedaan van buiten uit, en dit was zeer in orde, we hebben wel zelf het kadaster verwittig wanneer de renovatie gedaan was (meerdere jaren )
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 nov 2018 13:31

De inspecteur komt zeker niet altijd aan huis.

(ben je trouwens zeker dat het dichtmetselen van de garagepoort niet vergunningsplichtig is? Dat lijkt me sterk)

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#6 , 13 nov 2018 14:17

Ok, bedankt!

Het is de eerste keer dat ik verbouw, ik heb dus geen enkel idee van de procedures...het niet geïndexeerd KI is inderdaad onder de 1000 EURO.

Wanneer komt die inspecteur nu? Doet hij het bepalen van de KI op afstand? Komt hij enkel als je hem uitnodigt? Als je je facturen binnen steekt voor het bekomen van premies? Kan je niet discussiëren door te vergelijken met KI's van vergelijkbare woningen in dezelfde wijk?

Ik vind het echter nog steeds een hoog KI, ik ga donderdag naar de gemeente om te bespreken of een uitbouw en de andere verbouwingen vergunningsplichtig zijn en of de kans reeël is dat de aanvraag zal lukken.

Ik zal navragen of ik ook het KI mag kennen van de andere huizen in de buurt, al is het maar om een idee te hebben of 'ons KI' realistisch is.

De slaapkamers in de zolder zouden we sowieso later plaatsen, we hebben nog geen kinderen, dus ik zal ervoor zorgen dat de inspecteur er niets van ziet...dus binnen een jaar of 2 helemaal afwerken. Wel al isoleren etc.

Ik vraag me wel af, als je een dakkapel plaatst in de zolder (en veluxen) en hem helemaal proper afwerkt, uitgezonderd de vloer en de muren, en wachtbuizen klaarlegt voor de elektriciteit en verwarming, maar wel geen vaste trap steekt of ze het dan beschouwen als een extra leefruimte of als een 'kostenloze' gewone zolder (door het valluik)

Ivm de garage, dat kunnen we eventueel ook later doen, zodat het onze KI niet negatief beïnvloedt. Volgens mij, als er geen enkele buur lastig doet, is het toemetselen van de poort niet vergunningsplichtig? Ik dacht enkel het plaatsen van extra ramen en deuren en zo?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 nov 2018 14:53

K I Verlagen ??
Zij geven altijd een referentie woning op.
En verlagen in 2018, iedereen isoleert en meer sanitair, en meer centrale verwarming dan 25 jaar geleden, men verbeterd stelselmatig de woonst hoe kan men dan de KI verlagen ????
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 13 nov 2018 16:15

Het zal eerder een verhoging zijn. Wanneer werd het oorspronkelijke KI vast gesteld? Zal wel geweest zijn rond 1970 bij de laatste perequatie. Mogelijks waren en toen in uw pand nog houten ramen en enkel glas, en geen CV.
Indien die er nu wel is en er zijn ook nieuwe ramen met dubbel glas, en de het dak is geïsoleerd, en je legt een paar nieuwe vloeren (tegels en/of laminaat) mag je al rekenen op een verdubbeling van uw KI. Moet je uw garage nog niet ombouwen, of en raam vergroten. Ze vergelijken gewoon met bestaande vergelijkbare huizen in de wijdere buurt . Die krijg jij ook te kennen, en dan kan je beginnen argumenteren. Vergeet niet dat deze mensen die het KI komen vaststellen al een jarenlange expertise hebben, en ze kennen alle truuken van de foor, zowel voor hun waardebepaling als de uitvluchten van eigenaars.
Heb ik 1970/71 honderden expertises met die mannen meegemaakt, gespreid over gans Vlaanderen, zowel op hun kantoren als ter plaatse.
Na verbouwing komen ze soms aangemeld, maar meestal komen ze gewoon even voorbij , maken een paar foto's en een jaartje later komen ze weer voorbij, en wee als er dan iets is veranderd aan uw huis, want ze hebben het gezien. Soms is het al voldoende dat ze een container voor uw deur zien staan of de camionette van een aannemer of loodgieter.
Heb jaren het beheer gedaan van vooral Horecapanden, en de keren dat aannemers, die na het werk even met hun personeel een pintje kwamen drinken, het konden gaan uitleggen wat ze daar op die dag n dat uur deden. Juist daarom rijden er nu meer dan vroeger aannemers rond in anonieme camionetten, zonder firmavermeldingen

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#9 , 13 nov 2018 16:19

OK, de vorige eigenaar heeft overal dubbel glas geplaatst (oude versie).

Als ik het goed begrijp kan ik dan best de bijbouw zetten, de ambtenaar laten langskomen, en dan pas mijn zolder en garage doen? Is dat mogelijk of kan een over gemotiveerde ambtenaar het nodig vinden nog eens langs te komen als ik mijn isolatiepremie aanvraag?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 13 nov 2018 17:27

Isolatiepremie loop via Vlaanderen.be Wordt zeker doorgegeven, of fiscus/kadaster kijk de lijsten in.

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#11 , 13 nov 2018 18:05

Ok, in mijn vorige woning heb ik mijn zolder geïsoleerd maar nooit een controle gekregen...is ondertussen 5 jaar geleden?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 13 nov 2018 20:12

Zeg nooit nooit.
Ik weet uit betrouwbare bron (ambtenaar kadaster pas op pensioen) dat er nota van wordt genomen, en dat bij een volgende perequatieronde er rekening mee zal gehouden worden. Zoals ook met alle andere zaken waar ooit premie voor werd gegeven.
Men geeft, maar neemt met de andere hand terug.

Pieterjan1984
Topic Starter
Berichten: 130

#13 , 13 nov 2018 22:56

Ok bedankt....vrolijk word ik hier niet echt van :-)

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 14 nov 2018 09:11

Is het gevolg van het feit dat er teveel medeburgers zijn die vergeten hun verbouwingen te melde bij het kadaster.
Met als gevolg dat voor bijna 75 % van de huizen een verkeerd en te laag KI invoege is. En vadertje staat heeft centjes nodig. :evil:

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#15 , 20 nov 2018 11:56

Ok, bedankt!

Ivm de garage, dat kunnen we eventueel ook later doen, zodat het onze KI niet negatief beïnvloedt. Volgens mij, als er geen enkele buur lastig doet, is het toemetselen van de poort niet vergunningsplichtig? Ik dacht enkel het plaatsen van extra ramen en deuren en zo?
Het vergroten/verkleinen/wegnemen/toevoegen van openingen voor schrijnwerk is vergunningsplichtig. Het is maar als je een bestaand raam vervangt in een bestaande opening dat je geen vergunning nodig hebt. Veluxen ook niet nodig dacht ik, dakkapellen zeker wel.

Er zijn trouwens ook een aantal verkavelingen/RUP's waar opgelegd wordt dat er een stelplaats voor een wagen in de woning moet zijn. Als je in zo'n voorschriftengebied ligt zal je dus simpelweg je garage niet mogen wegnemen. Tenzij je een afwijking op de geldende set regels kan bekomen...

Terug naar “Andere”