Ontbinding huurcontract voor aanvang

Mieke muis
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Ontbinding huurcontract voor aanvang

#1 , 10 nov 2018 18:01

In september heb ik als verhuurder een huurcontract getekend voor 3 jaar met ingang vanaf 01/11.
Ondertussen vernam ik dat de huurder werd ontslagen wegens dringende reden en dus geen stempelgeld geniet.
Ik vrees dus al op voorhand dat dit zal leiden tot wanbetaling.
De huurwaarborg en de 1ste maand huurgeld zijn alleszins nog niet in orde en de sleutels werden omwille van het niet naleven hiervan nog niet overhandigd (clausule hiervoor is opgenomen in het huurcontract).
Nu wil ik heel graag zo snel mogelijk overgaan tot ontbinding van het huurcontract om in de toekomst verdere problemen te vermijden.
Ik heb de huurder reeds in gebreke gesteld.
Ik vrees dat ik onderling met de verhuurder niets zal kunnen overeenkomen voor het verbreken van het contract.

Nu mijn vragen:

Zijn bovenstaande gebreken een reden van de vrederechter om over te gaan tot onmiddellijke ontbinding of geeft de vrederechter in dergelijke situatie eerder uitstel aan de huurder?
Mag ik tijdens een verzoeningsprocedure spreken over het ontslag wegens dringende reden en de aangifte bij de politie die tegen de huurder werd neergelegd. Dit om te vermijden dat de vrederechter de huurder uitstel geeft en ik op die manier nog meer tijd verlies..
Aangezien de huurder nog geen sleutels heeft, kan er misschien makkelijker overgegaan worden tot ontbinding?
Bij uitstel tvv de huurder vrees ik ervoor dat die alsnog de waarborg en de 1ste maand huur zal proberen vergaren, en ben ik wss verplicht de sleutels te overhandigen. Zou ik in dit geval dan toch nog kunnen verder gaan voor de ontbinding te vorderen eventueel mits betalen van een schadevergoeding tvv de huurder?

Nog juist ter info, de huurder is ingetrokken vorige maand bij haar vriend. Er is dus geen sprake van opzeg van een huurcontract van waar ze nu woont. De huurder zal dus ook niet zonder onderdak vallen indien het contract wordt verbroken.

Alvast bedankt voor jullie advies hierin

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 nov 2018 10:01

u heeft gelijk dat u het huurcontract niet laat starten omdat niet aan de voorwaarden van het contract werd voldaan (eerste maand huur en huurwaarborg storten). Maar eerlijk, tenzij u dat ontslag 100% zeker bent zou ik daar niet over beginnen tegen de vrederechter. Eigenlijk doet dat weinig ter zake. Ook een huurder zonder werk kan in principe maandelijks stipt zijn huur betalen (of zo gaat de rechter toch redeneren volgens mij). U kan wel een vergoeding vragen, bijvoorbeeld 1 maand huur omwille van het feit dat uw pand nu zonder huurder zit en u administratief van alles moet afhandelen om te zoeken naar een nieuwe geschikte huurder.

adizal

#3 , 12 nov 2018 10:30

Een contract van 3 jaar is niet opzegbaar, tenzij huurder en verhuurder onderling anders overeenkomen.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 12 nov 2018 12:01

Wat doet dat hier ter zake? TS trekt naar de vrederechter voor ontbinding wegens wanprestaties van de huurder.
"sowieso" schrijf je zo.

Mieke muis
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 nov 2018 12:29

Een contract van 3 jaar is niet opzegbaar, tenzij huurder en verhuurder onderling anders overeenkomen.
Het gaat hier niet over een opzeg, maar wel over een ontbinding wegens wanprestaties.

Mieke muis
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 nov 2018 13:41

u heeft gelijk dat u het huurcontract niet laat starten omdat niet aan de voorwaarden van het contract werd voldaan (eerste maand huur en huurwaarborg storten). Maar eerlijk, tenzij u dat ontslag 100% zeker bent zou ik daar niet over beginnen tegen de vrederechter. Eigenlijk doet dat weinig ter zake. Ook een huurder zonder werk kan in principe maandelijks stipt zijn huur betalen (of zo gaat de rechter toch redeneren volgens mij). U kan wel een vergoeding vragen, bijvoorbeeld 1 maand huur omwille van het feit dat uw pand nu zonder huurder zit en u administratief van alles moet afhandelen om te zoeken naar een nieuwe geschikte huurder.
Bedankt voor je tip ivm het ontslag.
Maar indien de vrederechter uitstel tot betaling zou geven aan de huurder, mag ik dit dan weerleggen en toch ontbinding vragen? Ik zou zelfs geen schadevergoeding vragen maar enkel ontbinding wegens het vertrouwen dat ik niet meer heb.
Maar k vermoed dat de vrederechter hier de beslissing neemt.
Ik heb alleen momenteel geen idee of de gebreken voor de vrederechter hier zwaar genoeg zijn om onmiddellijk over te gaan tot ontbinding.
Nadat ik haar op de hoogte heb gebracht dat ik niet meer aan haar wens te verhuren en haar ingebreke heb gesteld, heb ik niks meer vernomen van de huurder.

Alleszins bedankt voor je feedback

Didymus
Berichten: 2061

#7 , 12 nov 2018 14:58

Lijkt mij onwaarschijnlijk dat een vrederechter de huurder ook maar enig respijt zou geven; hij is op alle vlakken in de fout gegaan en zijn belang is miniem aangezien hij het pand niet eens heeft betrokken.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Huren”