Artikel 12, 1 Verboden afvalstoffen achter te laten

Piotr
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Artikel 12, 1 Verboden afvalstoffen achter te laten

#1 , 10 nov 2018 23:38

Hoi. Ik ben Piotr, en ik ben Pools, dus spijt me mijn vlaams. Ik zal over mijn situatie shrijven met google een betje. Ik kreegeen "afschrift van ambtshalve proces-verbaal". Terugkomend van de rit, kwam ik op de parkeerplaats, die vlak bij de grens met België is. Ik wilde het pakieties weggooien na het eten onderweg, en tapijten uitschudden, want ik brokkelde krokant af. Ik zette kartons en hondenvoer naast de vuilnisbak, omdat ze stoorde me op te ruimen. Een personenauto reed omhoog, twee Belgen stapten uit, een oudere man stelde zichzelf voor, liet zijn identiteitskaart zien en vroeg om mijn identiteitskaart. Zonder veel na te denken, gaf ik hem het identiteitsbewijs en het kentekenbewijs. De andere heer nam foto's van mijn documenten, en die kartonnen wie ik blijft voor dat moment, om te schoenmaken mijn auto. deze oudere heer begon me te vragen of dit mijn vuilnis is, omdat ze een probleem hebben dat op deze parkeerplaats veel mensen hun afval gooien. Ik zei dat ik begrijp waar ze het over hebben, want in feite waren de vuilcontainers op deze parkeerplaats overvol. maar ik zal nemen dozen en hondenvoer mee. Ik ga ze hier niet achterlaten. We hebben een moment over deze parkeerplaats gepraat en deze mensen zijn gegaan. Na 6 week vanaf deze situatie krijgt ik een brief, en staat hier dat ik deze zak en karton (80 liter volume) " de betrokkene neemt de zak en het karton terug mee na de interpellatie." Ik zou graag willen weten hoe ik in het volgende geval zou moeten reageren. Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 nov 2018 12:12

Dat je de verpakking van uw broodje of wat je ook aan het eten was, in de vuilbak gooide, was geen probleem, maar de dozen die je bij de vuilbak zette, uiteraard wel. Je zei dat je deze van plan was terug mee te nemen, maar eerlijk gezegd is die uitleg niet geloofwaardig. (Waarom zetten je die dozen dan net aan de vuilbak?).

Ik vermoed dat je een boete zal kunnen verwachten wegens sluikstorten. U kan best gewoon de boete die u zal krijgen, betalen, en in het vervolg niet meer trachten te sluikstorten. Vuilbakken op parkings dienen niet om uw restafval te dumpen! Daarvoor moet je restafvalzakken kopen. Die vuilbakken mogen enkel gebruikt worden om bijvoorbeeld verpakkingen van ter plaatse genuttigde broodjes / drankjes, etc... in te deponeren.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Piotr
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 nov 2018 13:14

Maar ik neem mijn dings mee. Tot vandag heb ik ze thuis... Dat was een zak met hondenvoer en twee dozen wie zijn handig als winkelwagentjes.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 nov 2018 14:05

Maar ik neem mijn dings mee. Tot vandag heb ik ze thuis... Dat was een zak met hondenvoer en twee dozen wie zijn handig als winkelwagentjes.
Tja, de verbalisanten hebben dit anders gezien. Volgens hen was het blijkbaar afval dat je daar wou achterlaten. Zij hebben je aangemaand dit terug mee te nemen, maar de overtreding was wel al gebeurd.

Gaat het hier om een GAS boete die je gekregen hebt, trouwens? Of je heb je enkel nog maar een proces verbaal toegestuurd gekregen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Piotr
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 nov 2018 23:49

Ik heb een proces verbaal bericht gekregen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 nov 2018 10:59

Ik heb een proces verbaal bericht gekregen.
En wat staat er verder in over de volgende stap? Ga je een uitnodiging tot minnelijke schikking krijgen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Piotr
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 nov 2018 23:49

Gebruiker21 ik heb geen idee. "naar aanleiding van de vaststelling van sluikstorten of het achterlaten van zwerfvuil, waarbij u mogelijk betrokken bent, is het origineel proces-verbaal voor verder gevolg gestuurd naar de procureur des Konings van Tongeren"

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 nov 2018 08:53

OK, dit betekent dus dat de procureur zal beslissen wat er verder moet gebeuren. Voorlopig kan je niets doen. De kans bestaat dat dit geseponeerd wordt. Indien niet, komt dit voor de rechtbank. Ik vermoed dat dit dan politierechtbank wordt (of correctioneel, daar ben ik niet zeker van, maar ik vermoed eerder politierechtbank). Voor de rechtbank kan je dan uw verhaal doen en dan zal de rechter oordelen.

Afwachten dus...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Piotr
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 nov 2018 11:10

Bedankt voor uw antworden Gebruiker21.

Terug naar “Milieurecht”