aankoop zonnepanelen laat op zich wachten.

Diedhert
Topic Starter
Berichten: 66

aankoop zonnepanelen laat op zich wachten.

#1 , 10 nov 2018 17:22

Beste

Ik wou zonnepanelen aankopen.
Er kwam eerst een stagair-verkoper langs (verkoper 1), maar omdat sommige info niet duidelijk was kwam later een tweede langs (verkoper 2).
In augustus ondertekende ik een contract. De zonnepanelen zouden maar midden september worden geleverd in het bedrijf, en als datum voor installatie werd 12 oktober bepaald.
Zo staat het in het contract dat ik ondertekende.
Ik betaalde een kleine €4000 als voorschot.

Ik krijg enkele weken voordien een mail van verkoper 2 dat ze komen op 12 november. Ik stuurde terug met een vraag of dat een vergissing was of niet, maar kreeg eigenlijk geen antwoord. Ik contacteerder verkoper 1, die me liet me weten dat het niet op 11 oktober ging zijn.
Ik kreeg de zaakvoerder telefonisch te pakken en de datum zou 12 november zijn, want er was een probleem geweest met levering van de panelen.

Tot gisteren niets gehoord of men nu maandag komt, hoe laat, etc... Contact opgenomen met zaakvoerder, verkoper 1 en verkoper 2, per mail en telefonisch.
Verkoper 1 is in verlof tot eind november. Verkoper 2 en zaakvoerder nemen niet op. Verkoper 2 stuurt een sms dat zij niet kan opnemen want bezig met kinderen, en moet mail sturen. Ik antwoord dat ik dat heb gedaan. Ze zou daarop reagereren maar dat gebeurde niet.
Zaakvoerder stuurt een sms dat er problemen zijn en met alles een gigantische vertraging.
Ik krijg geen antwoord op mijn vraag of ze nu aanstaande maandag komen of niet.


Ik heb het gevoel dat ik opgelicht word door deze firma.
Wat kan/moet ik doen ? Welke stappen dien ik te ondernemen ?
Kan ik mijn voorschot terugeisen ?
Zij plegen toch contractbreuk als ze niet komen installeren op een datum die in het contract staat, ook niet op een tweede datum die ze voorstelden ... en dit alles zonder mij (de klant) iets te laten weten.
Kan ik een schadevergoeding eisen ?

Mvg
Diederik D'Hert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 10 nov 2018 20:05

Bij een dergelijk werk dien je altijd rekening te houden met een vertraging. Doe je dat niet, ben je verkeerd bezig. Een vertraging van 4 à 8 weken is maar een kleinigheid in die wereld, die ook erg weesgevoelig is
Wacht gewoon maandag af, dan zal je wel zien als ze aan uw deur staan of niet. Stuur hun in ieder geval al een mail dat je de wachturen en/of andere kosten zal aftrekken van hun eindfactuur

Diedhert
Topic Starter
Berichten: 66

#3 , 11 nov 2018 09:28

Beste

Ik heb inmiddels vernomen dat er verschillende gedupeerden zijn van dezelfde firma.
Na betaling van het voorschot laat de firma niets meer van zich horen.
Als de klant contact opneemt, wordt de plaatsing verschoven.
Er is altijd een excuus: zonnepanelen niet geleverd, technicus ziek, technicus teen gebroken, ze kwamen niet opdagen omdat het slecht weer was, het stond op een verkeerde dag in de agenda, etc...

Ik zou graag weten welke stappen ik dien te zetten, want dit is een geval van oplichting.
De firma probeert tijd te rekken, maar is niet van plan om die panelen te komen plaatsen.

Mvg
Diederik D'Hert

Reclame

Sirkii
Berichten: 5395

#4 , 11 nov 2018 12:49

Aangetekende brief sturen met kopie per gewone brief waarin je de uitvoering vraagt per dd/mm (redelijke termijn geven). Daarna kan je naar de rechter om je voorschot terug te vorderen. Als ze natuurlijk failliet gaan is de kans dat je je geld terugziet klein. Niet leuk maar zo is het.

Terug naar “Andere”