Sociale voordelen, quid?

Nado280583
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Sociale voordelen, quid?

#1 , 07 nov 2018 23:21

Vraagje:
Mijn ex-man en ik zijn gescheiden sinds 2016 met een regeling kinderen bij mij in hoofdzaak en om de 14 dagen bij hem in het weekend.
In ons vonnis staat er dat de sociale voordelen mij toekomen.
Nu is er discussie over de extra voordelen die de christelijke mutualiteit toekent voor jeugdbewegingen, sportverenigingen en kampen. Mijn ex beweert dat hij dit voordeel in mindering mag brengen van het onderhoudsgeld en extra kosten omdat dit GEEN sociaal voordeel zou zijn.
Volgens mij heb ik wel recht op die zaken want ik betaal het lidgeld voor mijn dochters bij de mutualiteit en ze staan ook onder mij ingeschreven, niet bij hem.
Graag jullie advies?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Evi (Odos)
Berichten: 353
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#2 , 08 nov 2018 09:48

Hij kan het niet aftrekken van zijn maandelijks bedrag onderhoudsgeld.
Maar als u hem vraagt de helft van de kosten van de sportclub of het kamp te betalen als bijzondere kost, dan moet m.i. de tegemoetkoming van de mutualiteit wel in mindering gebracht worden. Door die tegemoetkoming verlaagt de prijs van het lidgeld of het kamp.
Dit is hetzelfde als de medische kosten. De kosten worden gedeeld na aftrek van de tussenkomst van de mutualiteit.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 nov 2018 10:03

Heel simpel: wie betaalt het sportkamp? Die geniet de aftrek.
Als u 100% betaalt, dan krijgt u de tegemoetkoming ook 100%. Is het uw ex-man die betaalt, dan krijgt hij het.
Betalen jullie elk de helft, dan is het elk de helft van de tegemoetkoming.

Reclame

Arwen
Berichten: 46

#4 , 09 nov 2018 18:55

Ik vind dat er een verschil is tussen de terugbetalingen van geneeskundige verstrekkingen in het kader van de verplichte ziekteverzekering. Je kan perfect bij de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (HZIV) aangesloten zijn. Daar zijn geen premies voor kampen, sportclubs, ed.
Wie bij een mutualiteit aansluit en daar ook de bijdragen voor betaalt krijgt de voordelen. Temeer dat Nado vemeldt dat In het vonnis staat er dat de sociale voordelen haar toekomen.

Nado280583
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 nov 2018 14:09

Het is ook zo dat ik de bijdrage van de cm voor de kinderen alleen betaal, dus hij krijgt een voordeel van 50% waar hij niets in meebetaalt....??

zolderke
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 nov 2018 14:38

Een kleine vraag,
Hoeveel betaal je apart voor de kinderen, die zitten toch gratis op jouw boekje?

Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 nov 2018 17:36

Ik vind dat er een verschil is tussen de terugbetalingen van geneeskundige verstrekkingen in het kader van de verplichte ziekteverzekering. Je kan perfect bij de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (HZIV) aangesloten zijn. Daar zijn geen premies voor kampen, sportclubs, ed.
Wie bij een mutualiteit aansluit en daar ook de bijdragen voor betaalt krijgt de voordelen. Temeer dat Nado vemeldt dat In het vonnis staat er dat de sociale voordelen haar toekomen.
Da's de wereld op zijn kop hé! Je kan geen tegemoetkoming genieten voor een sportkamp die je niet betaalt. Dat is géén sociaal voordeel... Dat de papa niet de helft van de CM-bijdrage niet betaalt is ook niet OK. Kan me niet inbeelden dat hij daar niet akkoord wil mee gaan.

Evi (Odos)
Berichten: 353
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#8 , 10 nov 2018 23:08

Ik vind dat er een verschil is tussen de terugbetalingen van geneeskundige verstrekkingen in het kader van de verplichte ziekteverzekering. Je kan perfect bij de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (HZIV) aangesloten zijn. Daar zijn geen premies voor kampen, sportclubs, ed.
Wie bij een mutualiteit aansluit en daar ook de bijdragen voor betaalt krijgt de voordelen. Temeer dat Nado vemeldt dat In het vonnis staat er dat de sociale voordelen haar toekomen.
Dat klopt, je kan kiezen voor de hulpkas.
Maar als je voor jezelf kiest voor een mutualiteit, kost het je niets extra om ook je kinderen aan te sluiten.
Het gaat hier niet over een sociaal voordeel dat moeder krijgt omwille van haar situatie of inkomen. Het gaat om een korting op het lidgeld of inschrijvingsgeld van een kamp. We spreken over 15 euro per jaar voor een sportclub en 5 euro per dag sportkamp onder bepaalde voorwaarden.
Een club die 100 euro inschrijving kost, kost dus eigenlijk 85 euro. De verdeling 50-35 lijkt me niet fair in dit geval, wel 42,5-42,5.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Terug naar “Echtscheiding”