Wettelijke termijnen gerechtelijke vereffening-verdeling

Trickster
Topic Starter
Berichten: 106

Wettelijke termijnen gerechtelijke vereffening-verdeling

#1 , 25 okt 2018 16:18

Beste,

Graag had ik meer info bekomen over de wettelijke termijn betreffende een gerechtelijke vereffening-verdelingsprocedure in het kader van een vereffening van een nalatenschap:

In de eerste PV van werkzaamheden staat dat de werkzaamheden verdergezet zullen worden wanneer de woning openbaar verkocht is. De woning is nu al sinds midden juni openbaar verkocht en de notaris heeft sinds midden juli de gelden van de koper ontvangen. Toch is er tot op heden (we zijn nu al eind oktober) nog steeds geen verdere vooruitgang in het dossier. Maw de notaris heeft tot op heden nog geen enkel initiatief ondernomen om de partijen terug samen te laten komen om de werkzaamheden verder te zetten. Meer nog, sinds de openbare verkoop is er geen enkele reactie geweest van de notaris of wordt er geen reactie gegeven op de schrijvens van mijn advocaat; noch door de andere partijen, noch door de notaris.

Zijn er geen wettelijke termijnen waarbij de werkzaamheden moeten worden verdergezet binnen x aantal maanden na openbare verkoop, en wanneer deze termijnen overschreden worden, kunnen er sancties genomen worden tov notaris en/of de niet-meewerkende partijen?

Het is immers zo dat er nog steeds schulden uit de nalatenschap nog niet betaald zijn waardoor de intresten hierop blijven lopen.

Alvast bedankt voor het antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mi Sueno
Berichten: 173

#2 , 28 okt 2018 22:48

Ja er zijn wettelijke termijnen. Wij hebben echter ook de indruk dat je om jezelf in te dekken ALLES door de notaris moet laten noteren. Duidelijke afspraken, want de onze komt zijn datums ook niet na. Dus volgende vergadering gaat hij alles met datum en termijn moeten noteren. Je moet je advocaat vragen dat hij een vergadering eist. Zo hebben wij onze volgende vergadering kunnen vastleggen. Dit terwijl deze normaal gezien augustus zou geweest zijn, is deze nu pas midden november. En als je dan nog zoals wij tegenpartijen hebt die van alles uitvinden om de datums op te schuiven....

Het gaat nu over de verkoopsvoorwaarden en instelprijs openbare verkoop. Nu ik echter lees dat uw notaris de verdeling van de verkoopprijs nog niet heeft gedaan, zal hij dit ook mogen noteren.

Mi Sueno
Berichten: 173

#3 , 28 okt 2018 22:57

Dit is wat ik vond, Echter niet over wat u vraagt Afbeelding zoals ik zeg, alles laten noteren lijkt me de beste oplossing om jezelf in te dekken

Reclame

Trickster
Topic Starter
Berichten: 106

#4 , 05 nov 2018 23:11

Bedankt voor de info en tip Mi Sueno. Heb de indruk dat we beiden in een gelijkaardige situatie zitten.

Zodra er een nieuwe vergadering is ga ik erop staan dat de notaris ook noteert waarom hij de verdeling van de verkoopprijs nog niet heeft gedaan en waarom de schulden uit de nalatenschap nog steeds niet vereffend werden. Mijn moeder had zo'n € 20.000 schuld dus die intresten hierop beginnen ook op te lopen en dit ten nadele van alle partijen.

Vorige week kreeg mijn advocaat immers het antwoord van de notaris dat er nog geen nieuwe datum geprikt kan worden omdat de openbare verkoop technisch-boekhoudkundig nog niet helemaal is verwerkt. Wel een vreemd antwoord; de woning is ondertussen al vijf maand verkocht en de gelden staan al vier maand op zijn derdenrekening. Begrijp niet wat er boekhoudkundig nog dient te gebeuren. Of wil hij gewoon zijn bankrekening aanvullen met de opbrengst van de intresten van deze verkoop?

Mi Sueno
Berichten: 173

#5 , 09 nov 2018 19:36

Ja raar, hier is alles getekend voor verkoop nu, midden januari. Wel geen schulden, na 6 weken moet verkoopprijs betaald en worden de rekeningen vereffend. Al bij al zal van datum start procedure tot verkoop woning alles 1 jaar hebben geduurd, al bij al snel. Dus vingers kruisen dat de afrekening correct verloopt.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”