Door rood vanuit stilstand.

Marteco
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Door rood vanuit stilstand.

#1 , 08 nov 2018 13:19

Beste,

Gisteren stond ik “als eerste” op de N60 in Eke voor een rood licht om links af te slaan waar een roodlichtcamera stond.
Door mij te focussen door de lage zon keek ik naar het verkeerde verkeerslicht.
Na heel wat getoeter achter mij merkte ik op dat ik een volledige ”beurt” groen had overgeslaan, het was toen reeds terug oranje geworden en door de paniek en het schrikken besloot ik toch nog door te rijden. Eenmaal aan het rijden was het echter (net) al rood geworden.
Toen ik goed en wel over het kruispunt was kwamen de tegenliggers me al tegemoet.

Gelukkig geen ongevallen of gewonden!

Ik erken het feit dat ik hier een (grote) fout heb gemaakt. Maar het het gaat natuurlijk allemaal zo snel.

Mijn vraag is echter of er iemand zou kunnen adviseren of weten of ik effectief geflitst zou zijn aangezien ik vanuit stilstand vertrok.
Ik dacht te menen dat een flitser niet onder de 30km/h flitst...

Indien toch geflitst, welk boete ( of politierechtbank) mag ik mij verwachten? Rij reeds 8 jaar zonder overtredingen.

Mvg,

Marc

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
adizal

#2 , 08 nov 2018 14:14

Wat was je dan aan het doen, terwijl je stil stond voor het rode licht en een hele beurt groen hebt overgeslagen?
Rood licht is in elk geval een zware overtreding, dus heb je misschien nog geluk dat men niet kan zien wat je aan het doen was.

Marteco
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 nov 2018 14:21

Hi Adizal,
Bedankt voor je respons

Zoals ik zei was ik naar het verkeerde verkeerslicht aan het kijken...
Ik zou ook niet weten hoe ze kunnen zien wat ik aan het doen was obv flitsfoto.

Mvg,

Marc

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 08 nov 2018 15:41

Zoals ik zei was ik naar het verkeerde verkeerslicht aan het kijken...
De nog steeds misleidende combinatie van pijlen linksaf met "bollen" rechts geplaatst waarschijnlijk :?:

Deze dwaze regeling -ingevoerd op vraag van Vlaamse overheid en indertijd zelfs foutief in de (geconsolideerde) wetgeving terechtgekomen - blijft voor verwarring en gevaar zorgen.

Juridisch is het ook een hutsepot, waar Cassatie zich in onmogelijke bochten moest wringen om het toch maar als "wettelijk" te kunnen aanzien (volgens de wegcode kunnen driekleurige pijlen de driekleurige bollen vervangen ... niet aanvullen)
Ik zou ook niet weten hoe ze kunnen zien wat ik aan het doen was obv flitsfoto.
Dat u door rood reed
Hoe lang het al rood was

Niet dat u daar al een cyclus stond te staan :wink:

Als je relatief traag vertrokken bent, sta je niet op de foto (vanaf 30 km/u)
Er liggen inductielussen voor en na de stopstreep.
Je moet dan al 30 halen voor je die tweede lus bereikt.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 08 nov 2018 15:50

Indien toch geflitst, welk boete ( of politierechtbank) mag ik mij verwachten? Rij reeds 8 jaar zonder overtredingen.
Zonder zichtbaar gevaar op de foto, doorgaans een onmiddellijke inning, derde graad, 174 € ...


Bij dagvaarding kan de boete gaan van 30 tot 500 €, maal 8 (opdeciemen), geeft 240 tot 4000 €

Mogelijk deels voorwaardelijk gezien de omstandigheden
(zelfs de Mechelse politierechter heeft zich ooit bijna laten vangen aan de verwarrende, zogezegd "conflictvrije" combinatie van bollen & pijlen)

Bij veroordeling, verplichte bijdrage aan zgn "slachtofferfonds" van 200€


Daar kan een verval van het recht op sturen bijkomen (8 dagen tot 5 jaar)

Hersteld worden in dat recht, kan afhankelijk zijn van herstelonderzoeken (theorie, praktijk, psycho/medische proeven)


Maar niet te ver vooruit lopen
Meeste kans is een overschrijving ...

Marteco
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 nov 2018 16:05

Beste Inazuma ,

Bedankt voor je constructieve uitleg!

Bij het "aanzetten" stond ik op het eerste vlak( lus? als je dat zo mag interpreteren) net voor de stoplijn, het 2de vlak/lus ligt er net achter ( zo'n 10meter verder).

Het lijkt me dus sterk dat ik op zo korte afstand 30km/h haal.

Ikzelf heb geen flits gezien, maar door de zon kan dit misleidend zijn...

Mvg

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”