kosten schade leasingwagen in twee delen

klaaswillem
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

kosten schade leasingwagen in twee delen

#1 , 08 nov 2018 10:46

hallo,

Wij gaan proberen scheiden met EOT. Is het aanvaardbaar dat één van ons eventuele schadekosten van een leasingwagen die als gezinswagen gebruikt werd, in de overeenkomst brengt? We zijn getrouwd in wettelijk stelsel.

Ik schets kort de situatie: leasingwagen van het werk is nu 4 jaar als gezinswagen gebruikt, we scheiden asap, de leasingwagen wordt volgend jaar binnengebracht (contract van 5 jaar). Stel dat er een afrekening volgt voor schade aan de wagen, mag die dan evenredig verdeeld worden onder beide partijen?

Bijvoorbeeld: wagen 4 jaar als gezinswagen gebruikt, daarna nog 1 jaar door één van beiden. Bij einde contract is er schade/franchise van 1000 euro. Kan die laatste persoon dan de helft van 4/5 van 1000 euro (400 euro) van de ander vragen??

Is dat "wettelijk"? Is dat gangbaar?

Alvast erg bedankt voor inzicht/medenken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 nov 2018 11:22

Beste Klaaswillem,

Om het schappelijk te houden zou u een beschrijving van de huidige stand van de wagen moeten maken. Als er op vandaag geen schade is en volgende maand na het EOT rijdt u met uw wagen in de gracht zou volgens de EOT uw ex partner 1/2de van de 4/5de kost moeten betalen hiervoor.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 08 nov 2018 11:24

Ik zou nu al een expertise laten uitvoeren, dat lijkt me de enige manier om eventuele schade op dit moment objectief te laten vaststellen en de kosten te verdelen.

edit: Ben het eens met B.Debuck dus.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”