Ledenbijdrage ACV jaren teveel betaalt, geen volledige terugbetaling met terugwerkende kracht

Mcnab1981
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

Ledenbijdrage ACV jaren teveel betaalt, geen volledige terugbetaling met terugwerkende kracht

#1 , 08 nov 2018 11:03

Goedemiddag Allen,

Mijn vrouw is 5 jaar geleden (in 2013) als onthaalmoeder beginnen werken bij de Landelijke Kinderopvang. Nadat ze begonnen is bij de landelijke kinderopvang en het statuut 'onthaalmoeder' kreeg, heeft zij contact opgenomen met het ACV en de nodige formulieren in orde gebracht zodat zij ook daar genoteerd staat als 'onthaalouder'.

Sinds aansluiting bij het ACV betaalt zij de normale ledenbijdragen van ongeveer een 16-17 euro per maand. Nu blijkt na een omzendbrief die mijn vrouw ontvangen heeft van een mede-onthaalmoeder, dat onthaalouders een verminderde ledenbijdrage dienen te betalen bij het ACV. Deze tarieven staan ook aangeduid in hun overzicht van de ledenbijdrage die je in PDF formaat kan opvragen op het internet:

https://lbc-nvk.acv-online.be/lbc-nvk/L ... ieven.html

Mijn vrouw heeft dit verleden week gemeld bij het ACV dat ze nu al gedurende 5 jaar teveel ledenbijdrage betaalt alhoewel ze bij het ACV wel correct genoteerd staat als 'onthaalouder'.
Het ACV erkent deze klacht en geeft te kennen dat ze de ledenbijdrage van het laatste jaar met terugwerkende kracht zullen terugbetalen. Aangezien mijn vrouw al 5 jaar aangesloten is en het ACV op de hoogte was van haar activiteit als onthaalouder en desondanks toch het normale tarief aanrekende, wenst zij natuurlijk dat de volledige 5 jaar teveel betaalde ledenbijdrage met terugwerkende kracht terugbetaald wordt.

Een medewerker van het ACV meldt dat die verminderde bijdrage nog maar van dit jaar van kracht is en dat ze bijgevolg niet verder dan 1 jaar met terugwerkende kracht gaan terugbetalen. Echter na wat opzoekingswerk zie ik dat in 2015 ook alreeds een verminderde bijdrage voor onthaalouders van toepassing was:

https://www.acv-online.be/Images/Leuven ... 295488.pdf

(CTRL F + onthaalouder ingeven)

Ik heb ook al tarieven van 2014 teruggevonden waarin ook een verminderd tarief voor onthaalouders blijkt, maar deze kan ik enkel in bijlage uploaden dus dat ga ik nu even niet uitvoeren.

Mijn vraag is nu of het ACV de te veel betaalde ledenbijdrage tot datum van aansluiting al dan niet volledig dient terug te betalen of dat zij, zoals ze zelf voorstellen, enkel tot een jaar terug dienen terug te betalen.
Het lijkt me dat er hier doelbewust geen kortingen werden toegekend of dat er een fout gemaakt is in het dossier, maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat mijn vrouw daar het slachtoffer van is?

Alvast bedankt voor jullie toelichting.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mcnab1981
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 nov 2018 10:27

Ik weet dat mijn vraag heel specifiek is, maar is er niemand die hierin kan ondersteunen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 nov 2018 11:32

Ik denk niet dat zij dit moeten terug betalen, maar kan fout zitten natuurlijk.

1/omdat dit een vrijwillige ledenbijdrage is
2/ omdat een vakbond geen rechts persoon is !

maar het zou de vakbond sieren mochten ze dit wel terugbetalen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Andere”