Bedrijfswagen én cafetaria wagen

Sianna
Berichten: 156

Re: Bedrijfswagen én cafetaria wagen

#16 , 06 nov 2018 20:58

Cafetariaplan wordt ook wel Flex Income Plan (FIP) genoemd.
Hier geen keuze voor wagen, wen gezondheidszorg, verzekeringen, gsm, laptop.....

Interessant om te lezen: https://www.sdworx.be/nl-be/blog/verlon ... n-over-fip

En ook, alles hangt van firma tot firma af. Best dus eens bij de HR verantwoordelijke gaan en daar de vraag stellen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#17 , 07 nov 2018 00:01

Het antwoord op de vraag is neen. Je kan niet een bedrijfswagen/functiewagen combineren met aan wagen cafetariaplan.
beiden zijn juridisch firmawagens. In het ene geval volledig ten laste bedrijf (behalve voordelen alle aard). Het andere (cafetariaplan) betaal je als werknemer mee door bvb deel 13° maand aan leasewagen te besteden ipv cash = fiscale optimalisatie.

Maar je kan geen twee wagens op je naam als firmawagen hebben (het is te zeggen, wordt in bedrijfspolicy nooit gedaan)

Heb het destijds ook voor mij persoonlijk gevraagd maar helaas...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Sirkii
Berichten: 5396

#18 , 09 nov 2018 21:34

Mijn man heeft een cafetariaplan en één van de voorwaarden daarvan was het strikte verbod dat HIJ die wagen voor woon-werkverkeer zou gebruiken.

Dus gebruik ik deze voor woon-werkverkeer. Zo eenvoudig is dat.
Ben je zeker dat de car policy van je man dit toelaat? Kijk het toch nog maar eens na want de gevolgen voor uw portemonnee bij ernstig ongeval zouden wel eens heel vervelend kunnen zijn. Bij mijn werkgever verbiedt het cafetariaplan woon/werk verkeer van de partner en krijgt de werknemer geen toegang meer tot de parking (en moet hij dus eventueel uit zijn mobiliteitsbudget parking betalen).

Het zou mij verwonderen dat uw policy woon werk voor uw man verbiedt doch het toelaat voor de partner. Indien het toch kan is het inderdaad leuk meegenomen.

PS. Bedrijfswagens en cafetariaplannen zijn idd oplossingen om voor een stukje te ontsnappen aan de te hoge supplementaire loonkosten (RSZ, werkgeversbijdrage, fiscaliteit, ...). Breng die fiscaliteit terug tot redelijke hoogtes en alle tovertruukjes kunnen de prullenmand in (wagens, maaltijdcheques, ecocheques, belastingsvrije bonussen mits bepaalde regeltjes, ...) maar daar is politieke moed voor nodig.

Reclame

evgoeth
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#19 , 16 nov 2018 12:26

Ben je zeker dat de car policy van je man dit toelaat?
Absolutamente! Er staan enkel in dat de wagen niet mag gebruik worden door mijn man voor woon-werkverkeer.
Eea heeft misschien ook te maken dat hij treinabonnement vergoed krijgt uiteraard.

Maar hij is niet de enige in deze situatie. De wagen van alle collega's worden gebruikt voor woon-werkverkeer van de partner.

En we zijn blij met die wagen maar er zijn ook meer dan genoeg nadelen aan hoor.

Sirkii
Berichten: 5396

#20 , 16 nov 2018 22:53

Ben je zeker dat de car policy van je man dit toelaat?
Absolutamente! Er staan enkel in dat de wagen niet mag gebruik worden door mijn man voor woon-werkverkeer.
Eea heeft misschien ook te maken dat hij treinabonnement vergoed krijgt uiteraard.

Maar hij is niet de enige in deze situatie. De wagen van alle collega's worden gebruikt voor woon-werkverkeer van de partner.

En we zijn blij met die wagen maar er zijn ook meer dan genoeg nadelen aan hoor.
Dan heb je veel geluk met de car policy. De car policies die ik ken (bij hele grote bedrijven) verbieden ook woon-werkverkeer van de partner want de insteek is dat dergelijke wagens minder kilometers doen.

Kan je als je dat wil in PB ev de firma doorgeven waar je man werkt?

Terug naar “Loon”