Hoe lang heeft een werkgever tijd om een C4 op te maken?

meliss.1510
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Hoe lang heeft een werkgever tijd om een C4 op te maken?

#1 , 06 nov 2018 20:45

Hallo,

Sinds 11 juni (dat is al een tijdje geleden) ben ik ontslagen wegens dringende redenen: werkverlating tijdens mijn ziekteperiode met ziektebriefje (en heb ik ook de verplichte stappen gevolgd om mijn werkgever van de ziekte op de hoogte te brengen).

Hiermee ben ik naar mijn vakbond gegaan en de hele zomervakantie lang ben ik van hier naar daar gestuurd en kreeg ik elke keer weer verkeerde of nieuwe informatie. Eerst moest ik geen klacht indienen, maar wachten op mijn C4, dan moest ik wel weer klacht indienen, daarna moest ik ook nog extra wachten op mijn C4 enzoverder. Of de personen die mijn dossier gingen behandelen waren in vakantie, of werd ik eerst naar de vakbondsafgevaardigde van het werk gestuurd om daarna terug te moeten keren bij mijn vakbond zelf.
Om iedereen de langdradige details te besparen: mijn werkgever heeft uiteindelijk nooit mijn C4 opgestuurd, zelfs niet na een aangetekend schrijven van mijn vakbond 2 maanden geleden. Na heel lang vragen aan de vakbond hoe het met mijn dossier nu zou zitten, hebben ze op 2 oktober eindelijk mijn werkloosheidsaanvraag opgestuurd naar de RVA om hun medewerking te vragen bij het verkrijgen van mijn C4. De RVA heeft dan een beslissing genomen op 15 oktober dat ze een controle zouden sturen naar de ex-werkgever om mijn C4 te kunnen bemachtigen.

Tot op vandaag staat er sinds gisteren enkel als extra in mijn dossier : C2-verlenging. Zowel de RVA als de vakbond geven mij niet meer informatie, buiten dat mijn ex-werkgever dus nog steeds geen C4 heeft afgeleverd en dat ik nog steeds moet wachten op de verdere behandeling van mijn werkloosheidsdossier.
Hoeveel tijd krijgt mijn werkgever om deze C4 af te leveren en heeft de RVA ook een bepaalde termijn om dit in orde te brengen of niet?
Ik heb namelijk de indruk dat dit nog heel lang kan aanslepen.

Klein beetje achtergrondinformatie: ondertussen ben ik in september begonnen met een opleiding via de VDAB voor een knelpuntberoep aan de hogeschool. Dit wou ik al zeer lang doen, maar was nog niet mogelijk dankzij mijn vorige job. Dus ben ik ook jammer genoeg afhankelijk van de werkloosheidsuitkering om alles te kunnen betalen.

Alvast bedankt :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 nov 2018 21:44

Indien de werkgever een verplicht document niet aflevert, kan de sociaal controleur van de RVA dit zelf opmaken ter vervanging van het verplichte document. Deze bevoegdheid is voorzien in het sociaal strafwetboek.

Bijv. wanneer de werkgever bij ontslag weigert een formulier C4 af te leveren, kan de controleur dat zelf opmaken.

De controleur kan bovendien een proces-verbaal opmaken indien de werkgever weigert een verplicht document op te maken, te overhandigen of aan te vullen. De werkgever riskeert dus ook een strafrechtelijke veroordeling.

Bron: RVA
Dus voor u is er geen been gebroken als je geen C4 heeft !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 07 nov 2018 15:43

Tip: Als dit uit de voeten is, verander van vakbond

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”