Aandeelhouder/uitkering/ startende onderneming

Fauve88
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Aandeelhouder/uitkering/ startende onderneming

#1 , 05 nov 2018 20:13

Ik ben vanaf woensdag 6 november werkloos en heb recht op een werkloosheidsuitkering.

In april/mei 2019 start ik met nog iemand een horecazaak.

Op de website van RVA zag ik dat ik een soort statuut kon krijgen voor 6 maanden om mijn zaak voor te bereiden.

Diezelfde woensdag waren we van plan om bij de notaris onze bvba al op te starten.

Deze morgen hoorde ik bij de vakbond dat ik geen btw-nummer mag hebben als ik een uitkering wil krijgen tijdens die voorbereidende periode.

Onze boekhouder en notaris raden aan om mij aandeelhouder te maken en de andere persoon zaakvoerder met btw-nummer.

Nu lees ik hier dat je als aandeelhouder, die een uitkering krijgt, geen taken voor de vennootschap mag doen. Ook geen voorbereidende taken om de zaak op te starten?

Met vriendelijke groeten,

Fauve Doom

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 nov 2018 21:20

Eerst en vooral ben u niet die een horeca start , maar een vennootschap waar u aandeelhouder van bent of word start de horeca zaak!
U of je mede aandeel houder gaat zelf geen BTW nummer(onderneming nummer ) hebben maar enkel de vennootschap gaat een btw nummer krijgen !!!
Een vennootschap is een rechtspersoon, en u kan nooit de vennootschap zijn, je bent aandeelhouder of je word zaakvoerder, laat dit toch eerst eens duidelijk maken !!

Mocht je persoonlijk de horeca opstarten dan kan je inderdaad vrijstelling krijgen van de RVA om u zaak voor te bereiden!.
maar hier is het anders, de vennootschap word de horeca uitbater en die heeft niks met de RVA te zien !

Dus is het logisch dat die 6 maanden niet gaat lukken voor u!

Maar zou toch maar eens navraag doen bij de RVA als er niks te regelen valt, dat u die voorbereidingen moet doen om een onderneming te kunnen starten !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”