Huurwaarborgrekening zonder medeweten overgezet naar bankkantoor partner

VIlse
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Huurwaarborgrekening zonder medeweten overgezet naar bankkantoor partner

#1 , 05 nov 2018 14:28

3 Jaar geleden openden mijn toenmalige partner en ik samen een huurwaarborg rekening.
1 Jaar later gingen we uit elkaar, en we hebben in der minne onze financiële middelen verdeeld. De helft van de huurwaarborg heb ik toen al aan hem uitbetaald.
Hierna zijn we samen naar de bank gegaan om onze gemeenschappelijke rekeningen op te zeggen.
De huurwaarborgrekening hebben we toen ongemoeid gelaten, omdat ik het huis verder ging blijven huren en we zo geen nieuw huurcontract moesten opstellen.

Bij de bank heeft mijn toenmalige partner reeds eenzijdig het document voor het vrijgeven van de waarborg ondertekend, met het idee dat ik en de huisbaas ditzelfde document dan later ook konden ondertekenen bij het vrijgeven van de huur, zodat mijn partner en ik geen verder contact meer met elkaar dienden te hebben.

Nu ga ik verhuizen en zou de huurwaarborg vrijgegeven moeten worden. Echter, toen ik contact opnam met de bank kwam ik er achter dat de huurwaarborgrekening - hoewel deze op onze beide namen staat - overgezet is naar een ander bankkantoor (van hetzelfde bankagentschap). Dit zonder mijn medeweten. Het toenmalig ondertekende document heeft men "gearchiveerd en daar heeft men nu geen toegang meer toe".

Mijn vraag: kan een gedeelde rekening zomaar zonder medeweten van de mede-eigenaar overgezet worden naar een ander bankkantoor? Heb ik een basis om op te staan om mijn bank terecht te wijzen of zelfs klacht in te dienen?

En kan de huurwaarborg alsnog éénzijdig op mijn rekening gestort worden? Ik spreek mijn toenmalige partner al 2 jaar niet meer en wil toekomstig contact ook vermijden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 05 nov 2018 19:21

Hier is de bank alvast in de fout gegaan.
Maar zie je het zitten om een bank, wellicht ondersteund met een leger advocaten, voor de rechtbank te slepen op je eentje?
Je kan wel proberen om naar de ombudsdienst te gaan: ombudsfin is deze voor jou.

Hebben ze nog steeds die derde handtekening nodig (omdat het document gearchiveerd is)? Dan moet je ofwel je ex aanspreken, of je ex voor de rechtbank dagen.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#3 , 05 nov 2018 23:09

Beste

Op zich is er dus NIETS gebeurd. De rekening wordt beheerd door dezelfde bank onder dezelfde voorwaarden en dezelfde eigenaars. De rekening wordt enkel beheerd door een ander kantoor. Soms zijn rekeningen intern gekoppeld aan een bepaalde houder. Bij gemeenschappelijke rekeningen doorgaans de eerste naam. (bvb rekening op Peeters - Janssens) wordt dan gekoppeld aan Peeters. Als die verhuist en een nieuw kantoor kiest worden alle rekeningen administratief gecentraliseerd bij dat nieuwe kantoor. Maar alle modaliteiten blijven identiek.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”