info ondertekenen geschreven document

sofkesteven
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

info ondertekenen geschreven document

#1 , 02 nov 2018 16:41

Mijn vader zit in een rusthuis echter heeft hij een geschreven document ondertekend die zijn schoonzus hem onder de neus geduwd heeft waar hij niet meer van weet wat de inhoud is .
Dit is vermoedelijk ivm de verkoop van zijn huis waar het bedrag naartoe moet, we denken naar haar kinderen .
Daar hij nogal ongeletterd is en bijna niet begrijpt wat hij leest vragen wij ons af of dit document geldig is en wij daar eventueel iet aan kunnen doen of dit tegen houden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 02 nov 2018 16:52

Is dit met je broer bespreekbaar om schoonzus hier buiten te houden?

Als je moeder reeds overleden is bezit je normaliter al een deel blote eigendom zodat er zonder uw handtekening niet kan verkocht worden. Tenzij er natuurlijk een “langst leeft al heeft” huwelijkscontract was of het huis om een andere reden 100% van hem is.

Hoedanook zal er een buitenrechterlijke notatiële volmacht nodig zijn om zonder zijn aanwezigheid een verkoopakte te verlijden. Tenzij er natuurlijk bewindvoering aangesteld wordt.

Met een papiertje kan niet geschonken worden en t is ook al niet goed als volwaardig testament. Onroerend goed verkocht in de laatste 3 levensjaren worden geacht deel uit te maken van de erfenis tenzij bv er geregistreerde schenkingen zijn.

sofkesteven
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 nov 2018 09:22

het huis was van mijn grootmoeder die is overleden nu is het huis van papa en zijn broer dit is nu verkocht alleen de akte moet nog verleden worden !
mijn vader zijn schoonzus de vrouw van zijn broer heeft hem toen hij net in het rusthuis zat een document doen tekenen maar echter is mijn vader ongeletterd dus weet hij niet wat hij getekend heeft vermoedelijk denken we dat het gaat om het deel van zijn huis af te staan aan hen want zij zijn van het principe dat mijn vader nog zijn kinderen recht hebben op iets kan ik dit verbeurd laten verklaren want ik was met papa bij een notaris geweest voor testament op te maken en die zei dat hij eerst dat document moet zien om te kijken wat er op staat maar dat document ligt bij papa zijn schoonzus dus we weten niet waarover het gaat
mijn vraag is nu als zij zelf een document heeft geschreven en papa heeft laten tekenen is dat geldig of niet
!!!

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 03 nov 2018 10:11

Uw vader is ongeletterd. Bedoelt u daarmee dat hij helemaal niet kan lezen wat iemand anders geschreven heeft?

sofkesteven
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 nov 2018 09:16

ja dat bedoelen wij en was op dat moment heel zwak ook kwam net uit ziekenhuis en was aan het revalideren

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 04 nov 2018 13:05

Hij kon dus niet bewust kennis nemen van dat document (als het al bestaat), of het feit dat hij er kennis van had is onmogelijk te bewijzen. Dergelijk geschrift moet toch eenvoudig te betwisten zijn?

Hebt u al eens gedacht aan een zorgvolmacht waarin ook de maatregelen staan die hij wenst nopens zijn eigendom?
Zo'n door notaris + getuigen opgemaakt document zou m.i. alle vorige documenten vervangen, en dergelijke fratsen in de toekomst op zijn minst bemoeilijken.

sofkesteven
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 nov 2018 09:05

beste
ik heb een zorgvolmacht van de notaris ivm mijn papa

maar hij wou nu een testament laten opmaken waarin stond dat alles wat er ooit getekend is vervalt maar notaris zegt dat hij dat document eerst moet zien

maar dat document ligt bij de schoonzus van mijn papa en die wil het ons niet geven
maar wij willen weten of dat kan worden nietig verklaard met een bewijs van de dokter dat hij niet kan lezen of schrijven

en wat moet er gebeuren wat kan ik doen als dat document bij haar ligt
we weten niet wat hij getekend heeft
is dat eigenlijk wel geldig aub

willyboy
Berichten: 897

#8 , 05 nov 2018 10:17

488bis laten toepassen . Persoon onbekwaam om zijn goederen te beheren .

sofkesteven
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 nov 2018 09:06

waar en hoe moet ik dat doen aub
bij wie

willyboy
Berichten: 897

#10 , 06 nov 2018 21:35

Op vredegerecht de nodige documenten verkrijgen . Een dokter verzoeken de medische verklaring hiervoor te tekenen . Samen met uw aanvraag ingevuld terug af te leveren bij de vrederechter . p.s De dokter mag geen familie zijn .

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”