lening/schenking

4011johan
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

lening/schenking

#1 , 01 nov 2018 22:17

Hallo allemaal,

ik heb een vraag:

Ik heb een vriend die een bedrijf heeft.
Mijn vriend zit in financiële moeilijkheden.

Ik zou hem graag willen helpen met 10.000 euro vanuit mijn bedrijf.

Hoe pak ik dit best aan, want ik wil dit bedrag ook wel in mijn onkosten krijgen. (ik heb een persoonlijke zaak)

Kan dat met een schenking?
Of kan ik het hem lenen en afspreken dat hij het mag terugbetalen wanneer hij wil?
Of kan ik dit investeren in zijn zaak zonder dat ik er iets voor terug wil?

Alvast bedankt voor een antwoord

Johan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 nov 2018 10:55

Heeft uw zaak nog een openstaande rek courant? Anders best gewoon door afboeken RC en een gift aan de privepersoon van u aan hem.

4011johan
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 nov 2018 18:01

neen geen rekening courant

Reclame

4011johan
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 nov 2018 16:59

ik denk niet dat een gift een oplossing is

volgens google:

Welke giften ?
Aan welke voorwaarden moet een gift voldoen opdat de schenker recht zou hebben op een belastingvermindering?
De gift moet voldoen aan de volgende voorwaarden:

de gift moet minstens 40 euro bedragen, per kalenderjaar en per vereniging
de vereniging of instelling moet erkend zijn door de minister van Financiën
de vereniging of instelling moet een kwijtschrift uitreiken voor de giften die zij ontvangt
de gift moet in geld gedaan zijn
giften in de vorm van kunstwerken geven ook recht op een belastingvermindering als:
ze gedaan zijn aan rijksmusea, gemeenschappen en gewesten, provincies, gemeenten en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn op voorwaarde dat die openbare machten ze voor hun musea bestemmen
het gaat om kunstwerken waarvan de minister van Financiën erkend heeft dat zij behoren tot het roerend cultureel erfgoed van het land of dat zij internationale faam genieten
de minister van Financiën hun geldwaarde heeft vastgesteld
Hoeveel bedraagt de belastingvermindering voor de schenker?
De belastingvermindering bedraagt 45% van het werkelijk gestorte en op het attest vermelde bedrag.

Het totale bedrag van de giften waarvoor de belastingvermindering wordt verleend mag nooit meer bedragen dan:

ofwel 10% van het totale netto-inkomen
ofwel 376.350 euro (aanslagjaar 2016 - inkomsten 2015 en aanslagjaar 2017 - inkomsten 2016)

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 nov 2018 08:39

Beste,

U moet onthouden dat uw bedrijf nooit rechtstreeks een gift kan doen aan een ander bedrijf. Er zijn natuurlijk hiervoor wel wat omwegen dat we op een juridisch forum niet zullen verduidelijken.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#6 , 05 nov 2018 23:16

Topicstarter heeft 'een persoonlijke zaak'
Ik vermoed dus een eenmanszaak en geen vennootschap.
Als natuurlijk persoon - zelfstandige - kan topic starter doen wat hij wil. Er is immers geen vermogen van een derde (vennootschap) in betrokken.

Een vrijgevigheid kan je dus wel doen. Maar dat afwentelen op belastingbetaler is dan weer een brug te ver.
Een mogelijkheid is de 'win win lening' http://www.pmvz.eu/winwinlening

Je krijgt een belastingkrediet van
2,5 % op het openstaande kredietbedrag. Bij wanbetaling kan je daarenboven 30 % van het verschuldigde bedrag terugkrijgen via belastingkrediet.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”