Zwangerschap

Liske1
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Zwangerschap

#1 , 26 okt 2018 10:07

Ik heb een vraag ivm mijn contract.

Ik ben momenteel aan de slag in de sector met PC319
Ik werk dus in een leefgroep met mensen met een beperking.
Wanneer iemand dus zwanger is moet die werkneemster onmiddellijk stoppen.

Ik ben nu een maand bezig met een vervangingscontract voor een zwangerschap.
Ook bij ons begint het wel te kriebelen om in de nabije toekomst te beginnen aan een kindje.

Wat gebeurt er dan met mijn contract,
- stopt het op het moment dat ik start met werkverwijdering??
- stopt het op het moment dat de collega die ik vervang terug is uit moederschapsrust?

Ivm mijn loon
- Op wat wordt mijn uitkering berekend? Val ik terug op werkloosheid of eerder op mutualiteit ? Indien mutualiteit, hoeveel van mijn brutodagloon krijg ik?
- Blijft dit heel mijn zwangerschap zo en ook na de bevalling? of gaat het na terugkomst collega berekend worden op werkloosheid?

Tellen deze dagen van werkverwijdering/zwangerschapsrust / moederschapsrust ook mee voor mijn gewerkte dagen (ivm uitkering?).

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 03 nov 2018 17:20

Je contract stopt op het moment dat die andere collega terug is.
Als je nu zwanger wordt, mag je er echter van uit gaan dat deze niet zal omgezet worden in een vast contract...

Tijdens werkverwijdering val je op mutualiteit.
Dit loon wordt berekend op je huidig brutoloon; dit zal 78,237 procent bedragen hiervan.
Tijdens de moederschapsrust: de eerste maand is dit 82 procent, vanaf de tweede maand nog 75 procent
Na de moederschapsrust, als je nog steeds in werkverwijdering zou zitten (bijvoorbeeld omwille van borstvoeding) is dit nog 60 procent.

Alle dagen worden gelijkgesteld aan gewerkte dagen, met uitzondering van werkverwijdering NA de moederschapsrust, deze wordt maar gelijkgesteld tot de 5e maand na bevalling.

Reclame

Terug naar “Andere”