Afgestudeerd en studentenjob

Bart2018
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Afgestudeerd en studentenjob

#1 , 25 okt 2018 11:33

Beste leden,

Recent ben ik afgestudeerd aan de universiteit en ben ik sinds vandaag inschreven als werkzoekende bij de VDAB.
Tijdens mijn studies heb ik gedurende 2018 elke zaterdag 4 uur gewerkt onder het statuut van jobstudent. Volgens de wet mag je na afronding van je studies tot. september nog onder dit statuut werken, echter ben ik dit vergeten doorgeven aan mijn baas en heb ik deze maand oktober ook nog onder dit statuut gewerkt (16 uur). Is er nog een manier om dit recht te zetten of valt dit onder belastingontduiking?

Vriendelijke groet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 03 nov 2018 17:09

Er is niet echt een apart statuut hiervoor op vlak van belastingen:
De limieten zijn dezelfde als voor "normale" werkmensen, de belastingbrief ook.
Het enige is dat er geen voorheffingen gebeuren, aangezien studenten normaal gezien toch onder de vrijgestelde limiet blijven.
Jij kunt zelf uitrekenen of je hier zou onder vallen of niet, met hetgeen je dit jaar al verdiend hebt, en zo weet je of je zal moeten betalen volgend jaar.

Wat wel kan, is dat je ook nog steeds genoten hebt van verminderde RSZ.
Deze zal wellicht 2.71% bedraagt hebben, in plaats van 13.07%; idem voor de patronale bijdrages.
Hier kan jij niets aan veranderen, dit is de werkgever.
Ik zou deze op de hoogte stellen hiervan, dat je vanaf 1 oktober niet meer als student mocht ingeschreven staan, en om een RSZ herberekening vragen; je zal geld moeten betalen aan je werkgever.

Reclame

Terug naar “Loon”