Progressieve tewerkstelling (toegestane arbeid) en Hulp van derden

luclefaucon
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

Progressieve tewerkstelling (toegestane arbeid) en Hulp van derden

#1 , 01 nov 2018 19:45

Beste, ik ben reeds 20 maanden inactief wegens visuele beperking. Ik ontvang een uitkering van de mutualiteit en ook Hulp van derden. Het thuis zitten verveelt enorm en ik overweeg om de vraag te stellen aan mijn werkgever of ik 1 à 2 dagen per week aan de slag zou kunnen in een aagepaste job. Uit informatie op de site van het Riziv begrijp ik dat in dergelijke omstandigheden de uitkering van de mutualiteit wordt verlaagd in functie van het aantal uren/dagen per week dat je werkt. Mijn vraag is of dit ook geldt voor de Hulp van derden. Blijft deze uitgekeerd worden wanneer je deeltijds aan de slag gaat of wordt deze ook verminderd in functie van het aantal uren/dagen dat je werkt? Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Floes
Berichten: 115

#2 , 02 nov 2018 09:00

Hulp van derden wordt niet verminderd.

luclefaucon
Topic Starter
Berichten: 18
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 nov 2018 22:08

Vanddaag besprak ik dit met de maatschappeljk werker van het ziekenfonds. Die zei me dat het al dan niet behouden van de hulp van derden een beslissing is van de adviserend geneesheer. Zij denkt dat de kans groot is dat de hulp van derden wordt stopgezet. Op die manier kan er van het hervatten van het werk aan 1 à 2 dagen per week natuurlijk niet v2eel komen. De hulp van derden bedraagt ongeveer 550 € per maand netto en onbelastbaar. Om dit op die 1 à 2 dagen per week te compenseren zou je al een bruto loon van ongeveer 1500 € moeten verdienen in een regime van 20 tot 40 %. Dit lijkt me helemaal niet realistisch. In vorige reactie werd gezegd dat de hulp van derden niet vermindert. Is dit gebaseerd op praktijk of een vermoeden?

Reclame

Terug naar “Andere”