Erfenis kind van overleden moeder

Sonja57
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

Erfenis kind van overleden moeder

#1 , 01 nov 2018 16:29

Beste,

Volgende situatie...
Moeder ( wettelijk gescheiden) komt te overlijden en heeft 4 kinderen waarvan er één overleden is.
Dat overleden kind heeft 1 kind . -dus kleinkind van moeder-
Indien moeder komt te overlijden kan dat kleinkind dan aanspraak maken op een deel van de erfenis van moeder?
Indien er geen testament is opgemaakt uiteraard.
Alvast bedankt voor de moeite.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 01 nov 2018 16:45

Dat kleinkind erft dan in de plaats van haar vooroverleden moeder.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sonja57
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 nov 2018 16:53

Alvast bedankt voor de snelle reactie.
Is er een mogelijkheid om alsnog ervoor te zorgen dat dit kleinkind het deel van haar overleden moeder niet zou opstrijken?
Dat is het laatste dat moeder zou willen die heeft daar heel veel problemen mee gehad en alle contact is verbroken.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 01 nov 2018 17:10

Met testament kan dat erfdeel verminderd worden met de helft.
Onterven gaat niet.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sonja57
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 nov 2018 17:44

Ok bedankt.
Moeder heeft mij gevraagd om haar te helpen bij het opstellen van haar testament ze zou er willen inzetten dat haar erfenis gaat naar haar drie nog in leven zijnde kinderen en dat haar kleinkind waarvan sprake het wettelijk minimum zou krijgen; Ik zou het tikken voor haar en zij zou het dan overschrijven met datum en haar handtekening. Zou dat volstaan of toch beter naar de notaris?

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 01 nov 2018 19:31

Best naar notaris. Zo kan het nooit verdwijnen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sonja57
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 nov 2018 17:09

Lijkt me het beste om eens bij een notaris langs te gaan en dat zijn we ook van plan.
Moeder zou een groot deel van haar geld willen schenken aan haar kinderen zodat er een minimum zou overblijven als ze komt te overlijden.
Kan dat zo maar en vallen die schenkingen dan buiten de nalatenschap? Ik bedoel dan een schenken bij notariële akte. Natuurlijk zouden daar dan voorwaarden aan verbonden zijn zodat moeder niks te kort komt dat lijkt me vanzelfsprekend. Als we dat zouden aankaarten bij de notaris willen we uiteraard weten waarover we het hebben vandaar die vraag. Ze vindt het echt heel erg dat ze dat zgn. kleinkind niet kan onterven om een voorbeeldje te geven heeft die met haar vriendje toentertijd ons ma bedreigd voor geld om haar drugsverslaving te kunnen bekostigen en omdat ze dat niet gekregen hebben ze daar het één en het ander kapot geslagen. Dus je zou wel voor minder haar onterven.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 03 nov 2018 18:06

Eventuele schenkingen dienen hoe dan ook verrekend te worden in de uiteindelijke erfenis, dat is geen oplossing.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”