Vader overleden, geen contact meer

Loeka
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Vader overleden, geen contact meer

#1 , 30 okt 2018 17:16

Vanmorgen is de politie mijn broer en mezelf komen verwittigen dat onze vader overleden is. Ik heb al meer dan 10 jaar geen contact meer, mijn broer en zus slechts sporadisch.
We wensen de erfenis te verwerpen, we vermoeden dat hij ook alleen maar schulden heeft. In ieder geval willen we niets te maken hebben met die erfenis. Mijn broer heeft de politie van de regio waar hij woonde gebeld en de situatie uitgelegd. Zij gingen het doorgeven aan de OCMW.
Ik weet dat we de erfenis kunnen verwerpen via de rechtbank maar hoe zit het met de begrafeniskosten? Moeten we dit betalen of kunnen we het weigeren samen met de erfenis? Zijn er andere (juridische) stappen te ondernemen door ons?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 31 okt 2018 20:11

In eerste instantie dienen de begrafeniskosten betaald te worden uit de tegoeden van de overledene. Kan dat niet worden de erfgenamen, of ze de erfenis weigeren of niet, aangesproken.
Het OCMW kan de begrafenis regelen en betalen. Dat zal met minieme dienstverlening zijn. Maar het OCMW zal de kosten verhalen op de kinderen. Soms kan besloten worden , om zgn. billijkheidsredenen, dat die niet moeten bijleggen. Het ene OCMW is daar strenger in dan het andere.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”