Schatting huis

stefaniev40
Topic Starter
Berichten: 13

Schatting huis

#1 , 31 okt 2018 19:23

Ik heb een woning aangekocht voor 300000€. Deze werd geschat door de bank verbale waarde 300000€, waarde in gedwongen verkoop 255000€. Wat betekent dit concreet voor de hypotheek? Dat ik een hypotheek van 300000 of 255000€ krijg?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 01 nov 2018 21:15

Beste

Het is venale waarde ipv verbale waarde. Hoeveel u als kredietvkrijgt is daar niet uit af te leiden.
Waarom vraagt u het uw bank niet?
Sommige banken baseren zich op de verkoopprijs en vragen geen schatting. Waarom heeft uw bank er wel een gevraagd?
Daarenboven is de waarde 1 element. Uw inkomen en terugbetalingscapaciteit zijn echter minstens even belangrijk.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

stefaniev40
Topic Starter
Berichten: 13

#3 , 01 nov 2018 22:12

Is idd venale waarde maar mijn gsm past dit automatisch aan. De bank heeft een schatter aangesteld. Het verslag werd nu doorgestuurd naar de hoofdbank en lening is officieel aangevraagd maar duurt een week voordat ik zekerheid heb. Inkomen en terugbetalingscapaciteit is geen probleem. Lening is wel aan 100% quotiteit dus is wel belangrijk dat ik een lening krijg voor de volle waarde en niet waarde bij gedwongen verkoop

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 03 nov 2018 16:39

De venale waarde van het huis is de waarde die je ervoor krijgt bij een normale verkoop.
Veel bankschatters maken dit gelijk aan de waarde van de aankoopprijs, mits het dat natuurlijk echt wel waard is (als de schatter dit huis op 280.000 zou schatten, maakt deze er geen probleem van om dit op 300.000 te plaatsen; als dit 200.000 zou zijn, is dit iets anders bijvoorbeeld).

Als de bank je 100% quotiteit toestaat, en je hebt voldoende aflossingsmogelijkheid, is er geen probleem hier me dunkt.

Terug naar “Bank & Beurs”