extra kosten na het verlijden van de akte voor een aankoop woning

carineb
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

extra kosten na het verlijden van de akte voor een aankoop woning

#1 , 31 okt 2018 07:43

Beste,
graag wou ik weten of het kan dat een notaris na het verlijden van de verkoopakte nog extra kosten aanrekent.
Ik leg even uit.
Onze zoon en zijn vriendin kopen een woning. Alles verloopt perfect. Nu een maand later krijgt onze zoon bericht van de notaris dat hij extra moet betalen omdat hij reeds een huis bezit. Normaal is het toch de taak van de notaris om dit alles op voorhand te controleren om te zien of er al iemand eigenaar van een woning is of niet? Onze zoon zei aan de notaris dat het zijn taak was om alles te controleren (daar worden ze toch voor betaald ). De notaris "ging er vanuit" dat onze zoon nog geen woning had omdat hij nog jong is. Nu dreigt de notaris naar mijn zoon met een deurwaarder die zou komen om de waarde van het bedrag aan te slaan. Moet hij dit direct betalen? Wij (ouders) denken dat dit niet correct is. Vandaar deze vraag naar jullie.
Alvast bedankt voor de reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 31 okt 2018 09:25

Een notaris kan niet alles nazien en controleren, en is dikwijls (meestal) aangewezen op info die van andere overheidsdiensten komt (kadaster, fiscus,...) Daarom kan hij inderdaad navorderingen doen. Uw zoon had spontaan moeten vermelden dat hij nog een andere eigendom had.

carineb
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 okt 2018 09:34

mava105
Mijn zoon wist niet dat hij dat zelf moest melden.
Normaal weet de overheid beter dan jijzelf wat je bezit hé. ;)
Toch hartelijk dank u wel voor de snelle reactie.

Reclame

puttemanp
Berichten: 613

#4 , 31 okt 2018 09:36

Mijn zoon wist niet dat hij dat zelf moest melden.
Bij het voorlezen van de akte had dit naar boven moeten komen.

P.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 02 nov 2018 21:00

In feite had de notaris dit moeten vragen op voorhand, daar is deze inderdaad in de fout in gegaan.
Maar daartegenover staat dat uw zoon dat kon weten tijdens het voorlezen van de akte, zoals puttemanp al zei (ik ken geen enkele notaris die de akte niet nauwgezet zal voorlezen, voordat men overgaat tot paraferen en tekenen).

Uw zoon zal alvast moeten betalen.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 03 nov 2018 09:10

I(ik ken geen enkele notaris die de akte niet nauwgezet zal voorlezen,
Daar heb ik dan wel andere ervaringen mee.
Heb tijdens mijn beroepsloopbaan van meer 30 jaar, honderden aktes ondertekend in opdracht van mijn werkgever, zowel aankoop als verkoop, en heb tientallen keren meegemaakt dat notaris stukken akte gewoon naliet voor te lezen, zogezegd omdat ze niet zo belangrijk waren of omdat zowel koper als verkoper ze al kenden gezien ze de akte al in prélecture hadden gehad, of gewoon omdat ze gehaast waren.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#7 , 04 nov 2018 13:26

Wat Mava zegt klopt. Ik heb als bankier ook honderden aktes laten verlijden.
Actueel is de regelgeving zelfs gewijzigd en moet de notaris de akte niet meer volledig voorlezen voor zover de partijen minstens 10 dagen op voorhand de ontwerpakte ontvingen en voldoende kans hebben om deze rustig door te lezen en in voorkomend geval vragen te stellen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”