Erfrecht: schenking terug gegeven

Giant
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Erfrecht: schenking terug gegeven

#1 , 30 okt 2018 17:46

Beste,

In juni 2018 is mijn vader overleden. Ongeveer 20 jaar geleden heeft mijn vader geinvesteerd in een zaak voor ongeveer 100,000 Euro. Toendertijd zijn er documenten opgemaakt waarin we bevestigen dat mijn vader mij dit bedrag schenkt. Om mij echter te beschermen voor mijn broers en zussen heeft hij tevens een aangetekend schrijven verstuurd waarin hij aangeeft dat ik het bedrag in contanten heb teruggegeven ook al heeft dit in werkelijkheid niet plaats gevonden.

Mijn vraag is nu de volgende: kan ik dit document nu gebruiken zodat ik niet gekort wordt in de erfenis ook al is het niet aannemelijk dat ik toendertijd zoveel geld in contanten kon teruggeven?

Verder, om het nog iets complexer te maken, ongeveer 10 jaar gelden is ook mijn moeder overleden en ongeveer 1 jaar daarvoor zijn mijn ouders gescheiden.Bij de erfenis van mijn moeder ben ik toendertijd wel gekort op mijn erfenis, wel enkel voor de helft van het totale bedrag. Ik heb toen, het aangetekend schrijven om persoonlijke redenen niet willen 'gebruiken'. Situatie is nu echter anders, ook omdat mijn vader in zijn testament heeft bepaald dat iedereen een gelijk deel moet krijgen. Mijn broers of zussen zouden echter niet akkoord kunnen gaan en hun wettelijk minimum kunnen op eisen. Zou ik dan alsnog het aangetekend schrijven in kunnen brengen?

Alvast bedankt

met vriendelijke groet
G

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 30 okt 2018 17:54

Een basisprincipe bij schenkingen is dat gegeven gegeven is en dat er kan bewezen worden dat de schenking uitgevoerd worden (bv bankafschrift)

Een aangetekende brief met niet bewijsbare terugbetaling in kontanten (niet vastgesteld door een deurwaarder, ...) is mi waardeloos.

Ieder een gelijk deel is incluis de schenking tenzij geschonken werd buiten erfdeel. Dan is enkel het voorbehouden deel invorderbaar.

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 30 okt 2018 18:18

Die "teruggave in contanten" was enkel tegenstelbaar tussen uzelf en wijlen uw vader.
In feite was het een schenking van uw vader en moeder, vermoedelijk uit hun gemeenschappelijk vermogen, ieder voor de helft.
Door de inbreng bij overlijden moeder kunt u nu niet meer ontsnappen voor de andere helft.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Giant
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 okt 2018 21:39

Duidelijk, hartelijk dank voor de snelle reactie

Giant
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 nov 2018 11:20

Ik heb de vereffening-verdeling van de nalatenschap van mijn moeder er nog eens bijgenomen. Blijkt dat er toendertijd geen vereffening heeft plaatsgevonden voor de investering van mijn vader in de zaak terwijl dit toen wel uit het gemeenschappelijk vermogen van mijn ouders kwam. Wel zijn er andere (kleinere) zaken vereffend zoals een huwelijkscadeau etc.
Veranderd dit de situatie? Het feit dat het toen niet mee is genomen en mijn broers en zussen hier akkoord mee zijn gegaan, zou dit het aangetekend schrijven van de teruggave juist niet versterken / bevestigen?

Mocht dit toch niet het geval zijn, zou het bedrag nu dan enkel voor de helft meegenomen kunnen worden of moet het dan alsnog voor 100% worden ingebracht als een voorschot op de erfenis?

Alvast bedankt
G

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”