Ik ga een faillissement aanvragen...

november
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Ik ga een faillissement aanvragen...

#1 , 24 okt 2018 22:09

Alvast bedankt om mijn reactie hier te lezen.
Ik sta op het punt mijn faillissement aan te vragen. Blijkbaar zijn zo’n dingen nu ook al online tegenwoordig. Ik zit in een vrij beroep.
In de aanloop heb ik zwaar in de put gezeten, maar heb me er nu kunnen overzetten, en probeer nu vooruit te kijken, en alles af te ronden.
De vragen waar ik mee zit zijn eerder van praktische aard denk ik. Hoe verloopt alles..., waaraan kan ik me verwachten...

Zitten hier ervaringsdeskundigen (ik hoop op één of andere manier niet eigenlijk).

Na me te informeren, had ik vernomen dat je je faillissement aanvraagt, en dan de dag erna kan doorstarten.

Hoe gaat dat praktisch in zijn werk? Is het echt zo letterlijk? Ik dien mijn faillissement in op bijvoorbeeld 1 november, en alles wat van voor 1 november is, behoort dan bij mijn faillissement, en alles wat daarna gebeurt behoort bij de nieuwe start?

Dus bijvoorbeeld mijn btw van Q3 behoort bij mijn faillissement, en de btw van Q4 valt dan gewoon opnieuw te betalen voor facturen na 1 november.

Wat dan met de bankrekening? Die wordt geblokkeerd. Maar moet ik dan op 1 november een nieuwe rekening openen waarop ik mijn nieuwe betalingen kan doen en ontvangen?
Daarna komt de curator in het spel. Die komt zichzelf dan aanbieden of niet?

Moest ik daar al meer inzicht in hebben, zou me dat al wat rustiger maken.

Groeten, november

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 24 okt 2018 23:14

Eerst en vooral, onder welke vennootschapsvorm werkt u?

november
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 okt 2018 00:30

Goede avond LeenW, Ik heb een éénmanszaak.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 okt 2018 07:56

Een doorstart van van dag op morgen is wel zeer drastisch best doorstarten met een vennootschap
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Alfa1234
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 okt 2018 11:20

Maak u allereerst niet té veel zorgen, zolang u geen fraude o.i.d. heeft gepleegd is een faillissement niet het einde van de wereld en een curator is ook maar een gewone mens die er niet op uit is om u te "pakken". Hij zal u zelf contacteren via brief of telefonisch na het faillissement, dit kan enkele dagen tot wel een week duren.

Hij gaat u dan enkele vragen stellen over de zaak, de voorraad, wat er nog geïnd kan worden bij klanten e.d. U vraagt best ook even op voorhand na (uw sociaal kantoor bv. Acerta kan u hierbij helpen) wat u allemaal nodig heeft om het faillissement zelf aan te vragen (boekhoudkundige stukken e.d.). Het kan zijn dat de curator een afspraak vraagt bij hem op kantoor of dat hij naar u komt om de situatie ter plaatse even te bekijken.

Als u hierna verder wil gaan, zoals Lowie al zei, kan u dit best onder een vennootschap doen. Vraag raad bij uw boekhouder.

november
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 okt 2018 19:36

Dus je moet toch iets van een verantwoording afleggen over hoe het zo ver is gekomen.
Ik weet niet wat er zo drastisch is aan terug starten als éénmanszaak, maar als ik mijn faillissement aanvraag, zal ik nog maar 0 euro hebben. Een vennootschap starten zal dus niet kunnen vrees ik.
Bedankt voor de reacties. Zo heb al terug wat meer inzicht.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 okt 2018 19:49

Dus je moet toch iets van een verantwoording afleggen over hoe het zo ver is gekomen.
Ik weet niet wat er zo drastisch is aan terug starten als éénmanszaak, maar als ik mijn faillissement aanvraag, zal ik nog maar 0 euro hebben. Een vennootschap starten zal dus niet kunnen vrees ik.
Bedankt voor de reacties. Zo heb al terug wat meer inzicht

.
Er zijn vennootschapsvormen waar je al voor een paar honderd euro een vennootschap heeft !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fortuin
Berichten: 1013

#8 , 26 okt 2018 12:25

Is het voor jezelf niet beter om alles even te laten bezinken en te bekijken hoe het zover is kunnen komen? Je kan waarschijnlijk nog steeds een doorstart maken, maar wil je dat wel?

Wanneer je failliet gaat kan je ook tijdelijk een "uitkering" krijgen van de overheid: http://www.rsvz-inasti.fgov.be/nl/faq/i ... iet-wat-nu. Daar zou ik gebruik van maken om alles even op een rijtje te zetten.

november
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 okt 2018 17:51

Hallo Fortuin,
Alles op een rijtje zetten heb ik al gedaan. Ik heb grondig geanalyseerd wat er gebeurd is. Dat was inderdaad wel even nodig.
Een doorstart is zeker nodig. Ik moet verder gaan als zelfstandige, aangezien in mijn sector zo goed als geen bediende contracten worden aangeboden. Maar ik heb er ook wel terug zin in.
Al bij al verlies ik niet zo veel denk ik. Ik heb geen huis, ook geen auto meer... Mijn meest kostbare bezit is mijn computer, en die is dringend aan vervanging toe.
Ik verlies dus enkel mijn eer en mijn kredietwaardigheid (hopelijk maar tijdelijk).

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 okt 2018 19:30

Vanaf 1 november ( ten zij ik een beetje fout zit ) nieuwe wet !!! kan je een BV oprichten zelfde als een bvba maar er is geen minimum aan kapitaal vereist, even met de boekhouder praten, wij verwachte die wet al een lange tijd !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

november
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 29 okt 2018 21:30

Dank U Denlowie. Doe ik zeker.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”