Einde collectieve schuldbemiddeling

kamillah3005
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Einde collectieve schuldbemiddeling

#1 , 28 okt 2018 19:18

Goeie avond,
Op 26/10/2010 werd ik toegelaten tot de collectieve schuldenregeling met minnelijke aanzuiveringsregeling. Dit staat ook zo op de lijst van de NB (kredietcentrale). Normaal zat ik in CSR tot 26/10/2017 maar ik heb zelf 2j bijgetekend om van het gezever van mijn bemiddelaar (OCMW) vanaf te zijn én om mezelf de kans te geven alle schulden af te betalen. Ben van het principe, wat je gekregen hebt dien je ook terug te betalen.
Volgens mijn bemiddelaar ging ik nooit mijn schulden kunnen afbetalen en telkens ik iets vroeg begon hij: je zit met kwijtschelding, we kunnen dit of dat niet toestaan, blablabla... Aangezien ik alleenstaande ben met een tienerdochter vond hij dat ik van geluk mocht spreken als ik de helft van mijn schulden ging kunnen betalen. De totale schuldenlast was 33000 euro (samen met ex maar die is naar het buitenland "gevlucht" dus alles kwam op mijn nek) en volgens bemiddelaar ging ik ongeveer 18000 euro kunnen terug betalen.
Ik heb gezwoegd, gezweet en veel ruzie gemaakt met mijn bemiddelaar maar mijn gelijk gehaald. Begin oktober 2018 stond er genoeg geld op de rekening om de laatste schijf af te betalen. Dit werd dan ook gedaan op 8/10/2018. Op de zwarte lijst staan 4 schuldeisers waarvan 1 inderdaar al de restschuld op 0 euro gezet heeft. Ik dacht dat eens ze schuldeisers het geld ontvangen hadden ze 8 dagen hadden om de kredietcentrale daarvan op de hoogte te brengen? Ik weet ook niet of ze hun termijn van 15 dagen gebruikt hebben om mijn bemiddelaar terug te schrijven want die is momenteel afwezig...
Hoe lang mag dit alles duren want na 8j ben ik het echt kotsbeu en kan ik iedereen recht in de ogen kijken want iedere euro die ik gekregen heb , hebben zij terug!
Alvast bedankt voor het antwoord ;)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 okt 2018 19:48

Dit kan wel een paar weken duren, en dan exact 12 maanden nadien ben je van de zwarte lijst !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

kamillah3005
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 okt 2018 19:56

Bedankt voor het antwoord!
Dat ik nog 12 maanden op de lijst sta maakt vind ik niet zo erg want lenen wil ik echt niet meer!! Ik wil gewoon die restschuld bij alle 4 de schuldeisers op 0 zien staan en dit duurt me nu te lang :/
Bij de vorige betalingen werd de schuld steeds 3 dagen na betaling verminderd, nu na 3 weken alles te hebben betaald nog maar bij 1 schuldeiser op 0... Terwijl dit duidelijk op de site van de NB staat: Na vereffening van uw schuld is de kredietgever namelijk wettelijk verplicht om de betaling binnen acht dagen aan de Centrale voor kredieten aan particulieren te melden. Daarna blijft de wanbetaling wel nog 1 jaar geregistreerd.
Die 8 dagen zijn dus reeds gepasseerd en ik begin mij zorgen te maken dat er iets mislopen is :(

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 okt 2018 20:04

Best even een mail naar deze 3 schuldeisers !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”