huurcontract opgezegd voor intrek

Alain1981
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

huurcontract opgezegd voor intrek

#1 , 27 okt 2018 20:21

Hallo,

gisteren is iemand een huurcontract komen tekenen om in december mijn appartement te huren.Het gaat om een langdurig contract van 9 jaren. Vandaag wil ze dit al annuleren.
Ik heb het contract nog niet kunnen registreren.
Wat raden jullie aan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
adizal

#2 , 28 okt 2018 09:09

Opgelet! Zolang de huurovereenkomst van negen jaar niet is geregistreerd, kan de huurder opzeggen zonder opzegtermijn en zonder opzegvergoeding. Deze regel is niet van toepassing gedurende de twee maanden die volgen op het afsluiten van de huurovereenkomst.

Dus u hebt 2 maanden de tijd om na aftekening van het huurcontract dit te laten registreren.
Pas na die 2 maanden kan het contract opgezegd worden met 3 maanden huur en 3 maanden verbrekingsvergoeding.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 okt 2018 11:35

In principe heb je dan inderdaad recht op 3 maanden verbrekingsvergoeding, want de opzeg gebeurt in het eerste jaar van de eerste driejarige periode. De opzegtermijn is echter ook 3 maanden, wat wil zeggen dat je dan de komende 3 maanden het goed niet kan verhuren.

Persoonlijk zou ik dan kiezen voor een meer pragmatische oplossing, en bijvoorbeeld een minnelijke schikking maken met de annulerende huurder dat je één maand opzegvergoeding vraagt bij onmiddellijke vrijgave van het goed. (en dus geen opzegtermijn meer) Dan is uw goed terug vrij om een nieuwe huurder in te steken, plus dat je vergoed bent voor de rompslomp (contract afdrukken en dergelijke, zoektocht naar een nieuwe huurder...)

Reclame

Terug naar “Huren”