Verplicht om legale beelden te wissen

JeroenBl
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Verplicht om legale beelden te wissen

#1 , 26 okt 2018 20:37

Een openbare plaats filmen mag zolang ik geen personen film zonder hun toestemming, toch?

Wat als een politieagent bij het zien van mijn camera vraagt om beelden te wissen, ook al heb ik niets illegaal gefilmd, kan dit?
Zou die agent zelfs verder kunnen gaan en mijn materiaal kunnen doorzoeken of zelfs in beslag nemen?

Context: ik ben media student en sta op het punt een reportage te maken over het dorp Doel. voor zover ik weet is er geen specifiek verbod op het filmen van deze locatie. Ik heb echter gehoord van anderen dat politie soms vraagt om camerabeelden te wissen en ik wil zeker zijn dat ik weet wat wel en niet kan.

ps. als iemand me kan doorverwijzen naar een overzichtelijke site waar ik de Belgische wet op een simpele manier uitgelegd kan vinden zal ik heel dankbaar zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 27 okt 2018 08:29

Als mediastudent krijg je het vak audiovisueel recht en weet je welke documenten (mete welke instanties en rechtspersonen) je in orde moet brengen voordat je je reportage draait. Neem het dus best op met je docent. Ook je pre- en postproductioneel werk wordt beoordeeld op je professionaliteit.

JeroenBl
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 okt 2018 18:44

ik krijg inderdaad het vak recht, maar de lessen over media gerelateerd recht moeten nog komen.
Daarbij is het op dit moment niet meer mogelijk mijn docent tijdig te bereiken aangezien de herfstvakantie net begonnen is.

Reclame

eylis
Berichten: 8837

#4 , 27 okt 2018 20:45

Toch even de praktijkcoördinator inseinen: het kan niet dat je al praktijkoefeniningen op locatie moet maken zonder dat men je het préproductionele papierwerk uit de doeken heeft gedaan. Overigens elk praktijkwerk valt ook onder de verantwoordelijkheid van de school. Dus je moet geinformeerd zijn, wat kan en vooral hoè.


Terug naar “Privacy-bescherming”