Klant wilt niet betalen. Wat, moet ik doen?

JonasVdR
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Klant wilt niet betalen. Wat, moet ik doen?

#1 , 07 okt 2018 00:50

Best,
In mijn tuinbedrijf heb ik een klant die op reis was terwijl ik kwam werken. Dit was op voorhand afgesproken.

2 dagen later arriveerde de klant thuis. Ik kreeg telefoon dat ik "niet geweest ben" terwijl dit wel het geval was. Volgens haar was het verschil niet te zien, maar dit was het duidelijk wel. De overburen en zij uren hebben mij bezig gezien.

Tot overmaat van ramp was ik mijn handmatige haagschaar daar vergeten. De klant vertelde letterlijk: "Uw heggenschaar ligt hier nog."
Ik: "Oh, danku. Ik kom ze dan volgende week halen?"
Klant: :"Ik dacht het niet"

Met als gevolg dat ik een nieuwe heggenschaar moest aankopen om de volgende dag, bij de volgende klant verder te kunnen.

Ik heb 3 dagen geleden een kosteloze herinnering gestuurd. Tot op heden nog steeds geen betaling.
Ik kan deze klant moeilijk bereiken omdat ik al over mijn abonnement zit. Dit soort gesprekken duurt altijd lang, en ik moet dan deze kost extra betalen.

Momenteel heeft de zaak geen kapitaal om een rechtzaak aan te spannen. Wel hebben we horen gekregen dat het via de vrederechter kan gaan, en dat dat gratis is. Maar dat is toch woord tegen woord?

Wat doe ik hiermee? Alvast bedankt,
Jonas

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 07 okt 2018 00:54

U hebt toch een contract?
Achterhouden van schaar als dat een mail of sms was is bedrieglijke verberging.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 07 okt 2018 07:50

.... en op zijn minst een bewijs dat je daar geweest bent.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 okt 2018 08:20

Vrederechter gratis is enkel voor bemiddeling en geen uitspraak, de meeste zelfstandige hebben een rechts verzekering of een dienst via hun beroepsvereniging voor dergelijke gevallen .

En dit is misschien je eerste geval ? wel als zelfstandige zal je dit nog regelmatig tegen komen hoor.vandaar dat je best er tegen gaat wapenen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 07 okt 2018 08:37

Misschien een domme vraag, maar hebt u een factuur gemaakt? En verzonden?

JonasVdR
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 okt 2018 15:55

Factuur is zeker en vast gemaakt en verzonden. De klant heeft aan de telefoon vermeld dat mijn heggenschaar er nog lag. Stel, ik zou deze nu terugbellen en het gesprek opnemen, dan vragen of ik ze terug krijg, en ze zegt weer hetzelfde, is dat bewijsmateriaal, of schending privacy wet.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 okt 2018 17:58

Jij mag dit gesprek opnemen omdat je zelf aan het gesprek deelneemt !

Dus doen zou ik zeggen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bouwbedrog
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 okt 2018 12:59

U mag een gesprek opnemen zonder medeweten van andere deelnemers indien u zelf een actieve deelnemer bent én het gesprek gebeurt bij u thuis.

En dan nog is het afwachten of een rechter dit bewijsmateriaal zal aanvaarden, meestal enkel en alleen als wordt aangetoond dat er geen enkele andere manier was om gelijkaardige feiten te kunnen aantonen.

Een telefonische opname van een gesprek wordt juridisch nooit aanvaard, u kan daar zelfs een serieuze boet voor krijgen wegens afluisterpraktijken en inbreuk op privacy.

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 26 okt 2018 14:41

Interessant, we leren bij.

En waar kan ik die regels terugvinden?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 okt 2018 15:36

Een telefonische opname van een gesprek wordt juridisch nooit aanvaard, u kan daar zelfs een serieuze boet voor krijgen wegens afluisterpraktijken en inbreuk op privacy.
En wat ga je doen met de televerkopers ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

lukasi
Berichten: 1139

#11 , 29 okt 2018 08:20

Waarom blijven bellen?
Je klant was toch duidelijk in het eerste telefoontje ?
Hij wil niet betalen.
Dus zit er niets anders op dan na de verstreken betalingstermijn een herinnering te sturen.

De eerste is vriendelijk en begripvol, stuur deze maximaal 2 dagen na vervaldatum factuur.
De tweede is strenger en kordater, vermeld duidelijk dat dit een ingebrekestelling is. Stuur deze dubbel: 1 via aangetekend schrijven en een kopy via de post. verwijs in de brief sowieso naar het dubbel verzenden. Vermeld een uiterste betaaldatum. Je zendt deze 2debrief cc 7 dagen na vervaldatum. Betalingstermijn maximum 5 dagen
3 de brief, Dubbel . AS en gewone, reken in deze ingebrekestelling dadelijk de schadevergoeding en intresten aan zoals vermelt in de algemene voorwaarden op je factuur. Vermelt ook de naam, adres van je raadsman. ( zorg dat je inderdaad contact hebt met deze raadsman !) Termijnen idem.

Termijn tussen 1ste schrijven en 3de schrijven : cc 15-30 dagen.
Kort op de bal spelen !!
Na derde schrijven moet je via gerecherlijek weg je factuur vorderen. Dit kan via de vrederechter indien lager dan 2000€ en nog wat, bedrag weet ik niet juist. Via 1ste aanleg zal je best een advocaat inschakelen of eventueel een beroepsvereniging.

Je manuele haagschaar kan je terug vorderen via je schrijven en mee opnemen in je eis tot betaling.

Terug naar “Handelspraktijken”