10 jarige aansprakelijkheid nieuwbouw

frevb
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

10 jarige aansprakelijkheid nieuwbouw

#1 , 26 okt 2018 11:24

We hebben enkele jaren geleden een huis gebouwd met Matexi. In 2011 zijn we verhuisd. Nu hebben we sinds een tijd binnen in ons huis plekken op de muren op 1ste verdiep in slaapkamer en inkom (net op plaats waar douche is ernaast in badk). Die muren zijn nog niet geschilderd of behangen
dus valt goed op. We denken dat het plekken zijn van vocht, bladerd ook af... Komen kleine bulten op... Aan kant waar de kraan zit in badk (achterkant slaapkamer) zijn het plekken tot 1m50 hoog, aan andere kant in douche (inkom) zijn de plekken ongeveer 50cm hoog. We weten niet wat het is, lek in leiding kraan? Er zijn ook kraken in voegen van faiencetegels in douche, misschien komt het daardoor?

Nu weten we niet of we dat kunnen oplossen via de 10 jarige aansprakelijkheid die we gekregen hebben bij de bouw? We hebben matexi gecontacteerd en we kregen een kort antwoord terug dat dat niet gedekt wordt door de 10 jarige aansprakelijkheid. Volgens hen gaat die 10 jarige aansprakelijkheid enkel over schade die de stabiliteit van het huis ondermijnen. Dus aansprakelijkheid is eigenlijk bijna nooit geldig of je huis moet al bijna instorten? Klopt dit? Wie weet hier meer over?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 26 okt 2018 12:21

Waarschijnlijk werd de waterdichting met silicone slecht of niet uitgevoerd, of zijn deze ondertussen, na 7 jaar gebruik, aan vervanging toe.
Kijk zelf eens als overal waar het moet, wel een siliconevoeg zit, en of deze geen schimmelsporen bevat (delen van de voeg slaat zwart uit.) Dat valt uiteraard niet onder de tienjarige waarborg, maar onder het gewone eigenaars onderhoud.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 26 okt 2018 12:29

Typisch probleem siliconenvoeg. Moet vernieuwd worden.
10-jarige waarborg telt hiervoor niet.
Idem voor de kraan. Achter rozet kijken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

frevb
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 okt 2018 12:31

Ja de siliconen boven de douchebak zou wel vervangen mogen worden. Dat kunnen we zelf regelen. Dat zou de plekken verklaren in inkom tot 50cm hoogte. Maar daarmee weten we nog altijd niet hoe de vochtplekken in slaapkamer komen tot iets meer dan 1m50. Siliconen zit op 15cm hoogte. Misschien lekt de leiding nr kraan? Hoe kunnen we te weten komen wat het is? Horen de kraken in voegen ook bij ons onderhoud? Je zou toch mogen verwachten dat als je bouwt je niet na 6 jr je hele douche moet opnieuw voegen...
Laatst gewijzigd door frevb op 26 okt 2018 12:35, 2 keer totaal gewijzigd.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 26 okt 2018 12:34

Achter rozet(ten) van de kraan kijken. Daar moet ook voldoende afdichting zitten, anders kruipt er water tussen en dringt het door in de muur.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

frevb
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 okt 2018 12:37

Wat zou ik dan moeten zien als ik rozetten kraan losdraai? Hoe zie je als er voldoende afdichting is, het ziet er volgens mij normaal uit als ik het losdraai. Je kan het ook goed aanspannen tot tegen de faiencetegels.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 26 okt 2018 12:42

Of er rondom de aansluiting achter de rozet geen spleetjes zijn.
De rozet zelf houdt het water niet tegen al komt ze mooi tegen de muur.

Kan ook dat de kraan niet waterdicht is aangesloten op de buis in de muur.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

frevb
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 okt 2018 12:44

Wat kun je doen als er spleetjes zijn achter de rozetten? Hoe los je dat dan op? Je kan er moeilijk aan, je moet dan eigenlijk al kraan eraf nemen. Moeilijk om een loodgieter te vinden voor zo'n klein prutswerkje.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 26 okt 2018 12:47

Zorgvuldig afdichten met siliconen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

frevb
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 okt 2018 13:11

Bedankt voor de antwoorden. We zullen het eens bekijken en met siliconen proberen op te lossen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 okt 2018 14:38

Voor zo werkjes heb je geen loodgieter nodig
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

frevb
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#12 , 27 okt 2018 10:03

Als ik de kraan los moet maken wel, ik kan een kraan niet loskoppelen. Ik kan de rozetten amper een cm verdraaien, is te weinig om het te herstellen. Ik zal het eerst zo proberen zonder kraan ervan te moeten halen...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 27 okt 2018 10:43

Nochtans zou het zeer gemakkelijker gaan als de kraan eraf is, ga om een rolletje van dit wit lind om af te dichten dit kost hooguit 0.50€ , lat het water lopen op 2 punten, en draai de hoofd kraan toe laat het water uit de buis lopen, en dan kan je zeer gemakkelijk de kraan eraf halen, doe het werk dat je moet doen en dan de kraan aan de draad eind proper maken en van dit wit lint er mooi rond doen en dan de kraan er terug op, zorgen dat de kraan recht staat NOOIT TERUG draaien !!, er bestaat nu wel afdichting voor kranen die je wel een 1/4 slag mag terugdraaien. anders vraag je dit eens aan een handige buurman !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 27 okt 2018 11:32

De afdichting achter die rozetten wordt zeer dikwijls vergeten, ook door loodgieters. Gewoon opendraaien, gat vol siliconen spuiten , en dan terug dichtdraaien

Terug naar “Aanneming”