Erkenning kind als minderjarige

TomasVe
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Erkenning kind als minderjarige

#1 , 25 okt 2018 14:15

Mijn excuses als ik dit in het verkeerde onderwerp heb gepost, ik ken hier niet veel van.

Mijn zoon is sinds 2 weken 17 jaar, en recent is zijn vriendin zwanger geraakt (ook 17). Hij wilt het kind niet, hij is er ook helemaal niet klaar voor, zij wilt echter dat ze het kind houden en dat mijn zoon zou stoppen met school om te gaan werken zodat hij voor het kind financiële zorg kan dragen. We weten met zekerheid dat zij ook met andere jongens seks heeft gehad in de laatste 2 maanden.

Mijn zoon wilt verder studeren, hij zou zich geen alimentatie kunnen veroorloven zo, is er een manier om ervoor te zorgen dat dit niet nodig is? Voor zover ik weet is het mogelijk dat hij het kind niet erkent, maar dan zou die alimentatie nog altijd verplicht kunnen zijn als hij door een DNA test als vader wordt aangewezen.

Alvast bedankt voor uw hulp, ik weet zelf niet wat doen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mateuto
Berichten: 32
Juridisch actief: Ja
Locatie: Waregem

#2 , 26 okt 2018 10:43

Niet erkennen is inderdaad hetgeen hij zeker moet doen. Als hij via een dna test effectief als vader zou worden aangeduid moet hij in principe inderdaad bijdragen in de kosten voor het kind. Dan kan hij zich natuurlijk wel erop beroepen dat hij geen inkomen heeft als student waardoor hij niet zal moeten bijdragen. De onderhoudsbijdrage wordt namelijk bepaald naar evenredigheid van de inkomsten van beide ouders.

Mateuto
Berichten: 32
Juridisch actief: Ja
Locatie: Waregem

#3 , 26 okt 2018 10:47

Mocht het tot voor de rechtbank komen (verplichte dna-test en opeisen van bijdrage door de vader) kan uw zoon wel aanspraak maken op een pro deo advocaat (sowieso zolang hij minderjarig is, erna hangt het af van zijn inkomen).

Reclame

Terug naar “Adoptie”