Bemiddeling familierechtbank

Ydnic
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Bemiddeling familierechtbank

#1 , 03 okt 2018 17:25

Hallo

Wij zijn een eerste keer naar de bemiddeling geweest omtrent het opmaken van een overeenkomst mbt mijn dochter. De rechter wilde dat ik alle punten die ik voorstelde, liet vallen. De rechter was duidelijk mama-gericht (en heb hier ook al redelijk wat verhalen over AVH gelezen, dus is een stap die ik voor niks heb gezet).

De zitting is uitgesteld, en daar heeft mijn vraag mee te maken...

Kunnen wij vragen/eisen een andere bemiddelend rechter aan te stellen?

En wat indien we alsnog een procedure voor de jeugdrechtbank laten inleiden (waarschijnlijk hebben we toch geen andere keuze)? Krijgen we dan automatisch een andere rechter of kan dat dezelfde als die van de bemiddeling zijn?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

MVG

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 okt 2018 18:31

Vragen staat altijd vrij, maar het zou met zeer sterk verbazen als daar een gunstig gevolg aan zou worden gegeven.

De rechter die de zaak zal behandelen bij een procedure is altijd een andere als deze van de bemiddelingskamer.

Ydnic
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 okt 2018 10:55

Dank je, het bevestigt mijn vermoeden. Aangezien er nadien bij een procedure op geen enkele manier rekening mag worden gehouden met de bemiddelingspoging (maw alles is vertrouwelijk), moeten we er misschien gewoon aan denken om niet te gaan dan. Weinig zin om nog een keer een dag verlof te moeten pakken om zo denigrerend behandeld te worden.

Oef! Dat is dan toch positief. Gelukkig heb ik dan niet onmiddellijk naar een procedure gegrepen, nu zijn we al van haar vanaf ;-)

Hartelijk dank alvast voor je antwoord!
Mocht iemand nog een idee hebben over of het wel slim is niet op te dagen voor de uitgestelde bemiddeling, ik hoor het graag.

Reclame

laryge
Berichten: 136
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 okt 2018 17:00


De rechter wilde dat ik alle punten die ik voorstelde, liet vallen.
Dit is absoluut niet wat een bemiddelaar doet, of een rechter die bemiddelt in de Kamer van Bemiddeling.
Een bemiddelaar wilt niets en beslist niets!
Stel voor om naar een echte bemiddelaar te gaan, zij hebben hiervoor een degelijke opleiding gehad.

Ydnic
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 okt 2018 11:00

Wel, dat was inderdaad ook ons idee, vandaar dat we het ook eerst op deze manier wensten te proberen...
Dienen wij dan op de datum dat deze zitting voorzien is (uitgesteld), dit gewoon mede te delen, of doen we hiervoor best een aangetekend schrijven naar de Griffie?

Franciscus
Berichten: 38590

#6 , 05 okt 2018 22:36

De rechters bij de familierechtbank hebben specifieke opleidingen gevolgd en zijn dus evenzo bevoegd om te bemiddelen.
We weten natuurlijk niet wat die punten waren maar lijkt me zeer twijfelachtig.
Bemiddelingskamer bemiddeld tot een oplossing. Ook de andere kamers zullen trachten zoveel mogelijk een consensus te bereiken want dat is zo wie zo beter voor de partijen.

CinBry
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 okt 2018 00:51

Daarom ook dat we kozen voor bemiddeling. En ook ik dacht dat men er alles aan zou doen om tot een door beide partijen gedragen akkoord te komen..
Na de samenkomst ben ik op zoek gegaan naar de reputatie van de rechter (vooral dan in procedures) in kwestie en die duiden allemaal op een duidelijke houding die altijd volledig richting de mama gaat.
Enfin, ik zit hier niet om beoordeeld te worden door mensen die geen kennis hebben van de situatie... Dus tot hier mn aandacht voor jouw reactie F. Deze zitting was een regelrechte schande voor onze Belgische justitie...

En dus, ieman een idee hoe we best proberen van deze “bemiddelend rechter” af te raken?

CinBry
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 okt 2018 10:37

Daarom ook dat we kozen voor bemiddeling. En ook ik dacht dat men er alles aan zou doen om tot een door beide partijen gedragen akkoord te komen..
Na de samenkomst ben ik op zoek gegaan naar de reputatie van de rechter (vooral dan in procedures) in kwestie en die duiden allemaal op een duidelijke houding die altijd volledig richting de mama gaat.
Enfin, ik zit hier niet om beoordeeld te worden door mensen die geen kennis hebben van de situatie... Dus tot hier mn aandacht voor jouw reactie F. Deze zitting was een regelrechte schande voor onze Belgische justitie...

En dus, ieman een idee hoe we best proberen van deze “bemiddelend rechter” af te raken?

CinBry
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 okt 2018 14:20

En voilà, toch maar terug naar de kamer van bemiddeling geweest, met dezelfde rechter als vorige keer... Zelfde verhaal dat zelfs nog sterker richting mama werd uitgeduwd door de "bemiddelende rechter".
Resultaat: geen compromis dus bemiddelingsproces mislukt (welke bemiddeling????) en kunnen nu niet meer anders dan een rechtszaak in te leiden...

Qbek
Berichten: 257

#10 , 12 nov 2018 12:54

Beste,
Ik kan alleen spreken over mijn ervaring en met de rechters die ik heb gehad,in dit geval rechtbank Brugge.
Ik heb een 11 jarige strijd achter de rug waarvan ik ongeveer een 2 tal keer per jaar zetelde voor de (vrouwelijke) rechters.Mijn jongste zoon zie ik niet meer en ik ben een 10 tal duizend € armer.
Ik heb ervaring met rechters,advocaten,bemiddeling,Psychologen,Psychiaters,Wingss.....enz.
De grootste kinderm****k gebeurt door een Rechter.Zolang Rechters geen verantwoordelijkheid,aansprakelijkheid hebben,en in mijn ogen,geen normen en waarden, zouden deze NIET mogen beslissen over een toekomst van een kind.
En ja,een vrouw heeft alle voordelen,ten nadele van een kind.
Dit gezegt te hebben,mijn mening :Probeer een compromie te verkrijgen tss jouw en u ex TEN VOORDELE VAN JULLIE KINDEREN!!!! Geen Rechtbank of dergelijke!!Lukt dit niet ,ga dan naar een bemidelling.
Het zal jullie duizenden € besparen.Tuurlijk moet er een wil zijn van beide kanten.
Weeral,ik spreek alleen over mijn ervaring en ik spreek alleen over mensen waarmee ik in contact kwam.
Zijn jullie van de vlaanders,dan wil ik jullie mijn dossier ééns voorleggen...bezin voor je begint,langs beide kanten!

Terug naar “Echtscheiding”