trouwen

ekaya
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

trouwen

#1 , 19 okt 2018 14:00

Ik ben gepensioneerd en heb een vriendin leren kennen uit Ukraine. Haar dochter woont hier Zij komt om de drie maanden naar België
In de toekomst zou ik willen trouwen met haar
krijg ik dan minder pensioen en wat moet ik doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 23 okt 2018 07:54

Beste

Indien u enkel een pensioen ontvangt, zal uw pensioen niet verminderen door een huwelijk met uw vriendin.
Heeft uw (toekomstige) echtgenote een eigen inkomen, dan behoudt u het pensioen als alleenstaande. Het zij geen eigen inkomen, dan verkrijgt u recht op een gezinspensioen. Dit gezinspensioen kan ingaan vanaf de maand volgend op uw huwelijk. In principe wordt de pensioenkas via het rijksregister op de hoogte gebracht van uw nieuw huwelijk, maar het kan geen kwaad om dit zelf ook te melden met een afschrift van de huwelijksakte.

Ontvangt u naast uw pensioen nog een Inkomensgarantie voor Ouderen (IGO) dan kan het huwelijk wel een invloed hebben op deze IGO. Naargelang de situatie zal deze invloed positief of negatief zijn.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

ekaya
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 okt 2018 10:46

bedankt voor het antwoord
weet u soms ook hoeveel een gezinsinkomen is?
Dank bij voorbaat

Reclame

Mathieu Rutten

#4 , 23 okt 2018 10:56

Beste,

Het bedrag als alleenstaande x 1.25, eventueel verminderd met het eigen rustpensioen indien het gezinspensioen de voordeligste situatie is.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Terug naar “Pensioenen”