Onterechte PV van De Lijn

Inge_D
Topic Starter
Berichten: 3

Onterechte PV van De Lijn

#1 , 23 okt 2018 08:39

Ik nam gisteren de tram in Gent vanaf het Lippensplein (Tramlijn 1).
Bij het opstappen betaalde ik mijn ticket via de app van De Lijn, net zoals ik 's morgens deed om naar het werk te gaan. Nu achteraf gezien kan ik mij echt voor het hoofd slaan want ik had beter het ticket 1 minuut eerder gevalideerd, zeker gezien wat erna gebeurde (maar hier kan ik jammer genoeg niets meer aan veranderen).

De eerstvolgende halte (Zuid), die héél dicht bij de halte Lippensplein ligt (het duurde echt minder dan 30 seconden om de volgende halte te bereiken aangezien het 's avonds was en er geen verkeer meer was), stapten er 3 controleurs op.

Bij de controle kreeg ik te horen dat mijn ticket nog niet lang genoeg geldig was om betaald te zijn geweest bij het opstappen van de vorige halte. De tijdsstempel ( die enkel rekening houdt met het uur en de minuten, en dus de seconden niet vermeldt) van de conducteur bij aanvang van zijn controle aan het Zuid was dezelfde als het startuur van mijn e-ticket, waaruit de controleur opmaakte dat ik het ticket vlug aankocht toen hij opstapte. Dit is echter zeker niet het geval!

De haltes Lippensplein en Zuid liggen zodanig dicht bij elkaar dat, toen ik betaalde bij het opstappen dit nog in dezelfde minuut was als bij de aankomst op het Zuid. Bovendien zou het best kunnen zijn dat de klok op de tram achterstond tov de app waardoor het lijkt alsof ik mijn ticket bij aanvang van de controle aan het Zuid pas heb aangekocht (wat niet het geval is). Ik meldde ook de controleur dat ik geen enkele intentie heb om niet te betalen en zei dat ik 's morgens ook betaalde via de app (ik heb jammer genoeg geen screenshot van mijn ticket 's morgens, maar dit zouden ze moeten kunnen controleren aan de hand van mijn gsm nummer). De controleur had hier geen oren naar en zei doodleuk dat ik steeds het PV schriftelijk kan betwisten (wat ik gedaan heb).

Ik vind het echt een supervervelende situatie want is precies hun woord tegen het mijne.Ik vroeg mij daarom af of ik nog extra stappen zou kunnen ondernemen om mijn onschuld te bewijzen en dit PV aan te vechten.

Alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp!

Groeten

Inge

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 23 okt 2018 09:19

[quote="Inge_D"]I
toen ik betaalde bij het opstappen
/quote]
Je moet betalen VOOR het opstappen

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#3 , 23 okt 2018 09:20

Lijncontroleurs moeten/mogen enkel vaststellen, zij leggen zelf geen sanctie op. Zijn opmerking over de betwisting is dus normaal: hij is verplicht vast te stellen dat uw ticket minder dan een minuut geleden is aangekocht.

Dien een bezwaar in bij De Lijn met uw informatie. Zuid en Lippensplein liggen belachelijk dicht op elkaar, het is best mogelijk.

Mogelijks zullen ze u vertellen dat uw ticket aangekocht moet zijn voor u de tram opstapt. Dus instappen, deuren sluiten en doorrijden tot de volgende halte in minder dan een minuut. In uw situatie kan het zeker.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 okt 2018 09:50

Wat tijd aangaat dit word via de GPS geregeld, men ziet op een paar seconden wanneer de tram deuren sluit en in beweging gaat en wanneer je u ticket valideert, daar kan je geen spelt tussen krijgen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12811

#5 , 23 okt 2018 10:05

Wat tijd aangaat dit word via de GPS geregeld, men ziet op een paar seconden wanneer de tram deuren sluit en in beweging gaat en wanneer je u ticket valideert, daar kan je geen spelt tussen krijgen !
Als deze tijd zo nauwkeurig is als hun app, heb ik daar toch mijn twijfels bij. Al regelmatig meegemaakt dat de tram een halte verder zou zijn terwijl hij nog moet aankomen.

Maar inderdaad, je moet het ticket kopen voor je opstapt, niet terwijl je opstapt. Als u dit deed, bent u sowieso in overtreding.

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 23 okt 2018 10:21

Tenzij een controleur met zijn eigen ogen heeft gezien dat je tijdens of na het opstappen dat ticket verstuurt, kan De Lijn dat toch nooit hardmaken.

@denlowie: Ze zien het duidelijk niet tot op de seconde, anders zouden ze dit gewoon gebruiken voor hun vaststelling. De vaststelling beperkt zich tot "het was in dezelfde minuut, dus het was te laat". Laat ze dat laatste maar eerst eens bewijzen.
"sowieso" schrijf je zo.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 23 okt 2018 20:28

DL is echt alles aan het doen om hun dalende klantenaantal nog wat verder te doen dalen ...

Terug naar “Andere”