Betaalde feestdag bij part time

alien
Topic Starter
Berichten: 70

Betaalde feestdag bij part time

#1 , 09 okt 2018 12:45

Ik werk part time 24 uren (full time = 37)/ week.Als een feestdag op mijn werkdag valt waarin ik 5 uren zou werken zegt mijn werkgever dat ik slechts recht heb op 4 uur , want dat is het gemiddelde.Echter , ik werk altijd 5 uren , met een dag vrij in de week.Zodoende moet ik dus telkens dat uur bij werken.Klopt dit ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 okt 2018 15:17

Hoeveel dagen werk je per week voor die 24 uren !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

alien
Topic Starter
Berichten: 70

#3 , 09 okt 2018 16:47

Vijf

Reclame

alien
Topic Starter
Berichten: 70

#4 , 09 okt 2018 18:24

Ttz , ik werk zes dagen per week ,met een vrije dag in de week ,inclusief zaterdag.

Blaatpraat
Berichten: 3791

#5 , 11 okt 2018 22:15

Een feestdag voor deeltijds werknemers is ook een volledige werkdag.
Als dit op een dag is waarop jij altijd 5 uur zou moeten werken, krijg je ook die 5 uur betaald, maar moet je ze niet werken.

alien
Topic Starter
Berichten: 70

#6 , 12 okt 2018 10:22

Toch is het zo .Erger , er zijn collega's, ook part-timers , die twee dagen vrij hebben , maar andere dagen 8 uren werken.Als op zo een dag een feestdag valt , staan ze 4 uren negatief .Deze moeten ze bij werken.

Blaatpraat
Berichten: 3791

#7 , 12 okt 2018 12:45

Ik zou er eens over gaan praten bij de vakbond.
Of een klacht indienen bij de sociale inspectie.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 okt 2018 23:20

heb je een vast of variabel uurrooster?

voor vast uurrooster
wet 18/4/1974
Art. 3. Wanneer het loon van de werknemer per uur wordt berekend, heeft deze voor de feestdag recht op de betaling van zijn uurloon vermenigvuldigd met het aantal verloren arbeidsuren.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

alien
Topic Starter
Berichten: 70

#9 , 16 okt 2018 07:06

Van vakbond of inspectie kan geen sprake zijn : C4 staat in dat geval klaar.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 okt 2018 08:24

Van vakbond of inspectie kan geen sprake zijn : C4 staat in dat geval klaar.
Dan ben je best af met ander werk zoeken !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#11 , 16 okt 2018 10:19

Van vakbond of inspectie kan geen sprake zijn : C4 staat in dat geval klaar.
inspectie van de sociale wetten heeft een geheimhoudingsplicht

6 JUNI 2010. - Sociaal Strafwetboek
Art. 59. Geheimhoudingsplicht
Behoudens uitdrukkelijke machtiging van de indiener van een klacht of van een aangifte betreffende een inbreuk op de bepalingen van de wetgeving waarop zij toezicht uitoefenen, mogen de sociaal inspecteurs in geen enkel geval, zelfs niet voor de rechtbanken, de naam van de indiener van deze klacht of van deze aangifte bekend maken.
Het is hun eveneens verboden aan de werkgever of aan zijn vertegenwoordiger te onthullen dat ingevolge een klacht of een aangifte een onderzoek werd ingesteld.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

alien
Topic Starter
Berichten: 70

#12 , 16 okt 2018 19:41

Dit is een goed idee.Ik ken vele werknemers in kleine bedrijven (Limburg) gelijk mij ...
Nog zo iets : we maken regelmatig overuren , echter deze zijn nooit te zien op de loonfiche.
Deze worden beheerd door de baas.En natuurlijk kloppen ze nooit , o.a. door bovenvermeld probleem.

Terug naar “Loon”