Handgift gekregen in verdachte periode

Denis3080
Topic Starter
Berichten: 12

Handgift gekregen in verdachte periode

#1 , 10 okt 2018 20:16

Als een handgift verkregen is in de verdachte periode dan moet die bij de activa van de overledene geteld worden, klopt?
Maar toch alleen voor de berekening van de successierechten? Of moet die handgift verdeeld worden over de erfgenamen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 10 okt 2018 20:19

Je bedoelt 3 jaar.
Als dat bedrag niet buiten erfdeel werd geschonken dient het terug ingebracht alvorens te verdelen indien het reservataire erfgenamen (kinderen, kleinkinderen, ouders) betreft.
Maar dat moet ook nog na de drie jaar.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 okt 2018 20:33

Dat wordt niet noodzakelijk bij het actief bijgeteld. Als een erfgenaam of de fiscus kan bewijzen dat het geld toekwam aan één bepaalde persoon, wordt die daar op belast.

Reclame

Denis3080
Topic Starter
Berichten: 12

#4 , 10 okt 2018 20:57

Dus ik als erfgenaam, wie de handgift een jaar geleden gekregen heeft, moet dat niet delen met de andere erfgenamen? Wel successierechten betalen natuurlijk.

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 10 okt 2018 21:06

Als de schenking niet buiten erfdeel is gebeurd wordt het wel verrekend.
Dat schreef ik reeds.
Ik ga ervan uit dat de erfgenamen kinderen zijn van de overledene.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 okt 2018 05:11

Met andere woorden gezegd:
1) was het de bedoeling van de schenker(nu erflater) om de erfgenamen uiteindelijk en definitief verschillend te behandelen? Dus om u blijvend méér te geven dan de anderen?
2) of kreeg u maar die schenking als een voorschot op uw erfenis, met de bedoeling na het overlijden iedereen met hetzelfde te laten eindigen?

En vertel ook eens wat de familieband is tussen de schenker en u en de andere erfgenamen.

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 11 okt 2018 11:14

Als het 1) zou zijn dan is vereist dat de schenking buiten erfdeel is gebeurd:
Als de schenking buiten erfdeel is gebeurd + de reservataire reserve van de andere erfgenamen wordt er niet door aangetast, dan moet de schenking niet ingebracht worden alvorens de erfenis te verdelen.

Indien de twee voorwaarden niet tegelijk zijn vervuld dan kunnen de andere erfgenamen de inbreng eisen alvorens de erfenis te verdelen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 11 okt 2018 16:35

De vraag is : wat is de relatie tussen Denis en de overledene enerzijds. En met de reservataire erfgenamen (= kinderen?) van de overledene?.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 11 okt 2018 17:10

TS moet dat inderdaad nog bevestigen of dit een zaak is tussen kinderen-erfgenamen.
Hij heeft het wel niet tegengesproken toen ik het als randvoorwaarde vermeldde in een eerder antwoord.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Denis3080
Topic Starter
Berichten: 12

#10 , 12 okt 2018 18:26

Dit is inderdaad tussen de kinderen-erfgenamen.
Ik ben ook n kind, die een som gekregen heeft(volgens de erflater heeft iedereen hetzelfde gekregen, dus eigenlijk punt 2 maar de andere kinderen beweren van niet en is het dan punt 1).

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 12 okt 2018 19:11

Indien de andere kinderen kunnen aantonen dat jij al meer gekregen hebt kunnen ze eisen dat het verrekend wordt. Tenzij ze het aanvaarden dan gebeurt er niets.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Creatief
Berichten: 2513

#12 , 14 okt 2018 21:29

Dus ik als erfgenaam, wie de handgift een jaar geleden gekregen heeft, moet dat niet delen met de andere erfgenamen? Wel successierechten betalen natuurlijk.
Door het verzwijgen van de schenking, maak je je schuldig aan meineed!
Bij overlijden is iedereen verplicht de andere reservataire erfgenamen mede te delen wat je ooit tijdens het leven van de erflater hebt gekregen. De nalatenschap bestaat uit de huidige roerende en onroerende goederen, die de erflater heeft nagelaten, maar ook de gelden, goederen (roerend of onroerend) heeft geschonken tijdens het leven.

Denis3080
Topic Starter
Berichten: 12

#13 , 15 okt 2018 18:07

Tijdens het leven? Toch alleen de verdachte periode telt, niet?
‘Verrekend worden’ betekent dat ik dat geld moet delen?
Zorgt die verkregen handgift dat ik de erfenis zuiver aanvaard?

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#14 , 15 okt 2018 18:17

Het betekent dat wat u reeds eerder hebt gekregen eerst terug bij de nalatenschap wordt geteld en eerst daarna verdeeld.
Wat u "de verdachte periode noemt"
heeft daar niets mee te maken.
Wat u reeds hebt gekregen gaat u minder krijgen uit de erfenis -het wordt van uw erfdeel afgetrokken- zodat alle kinderen op gelijke voet worden gezet.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#15 , 15 okt 2018 20:46

Op fiscaal gebied telt de periode van 3 jaar.
Op burgerlijk gebied bestaat dat niet; dus de "periode" is daar levenslang.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”